august 06, 2014

Opfinderen af raketværnet "Iron Dome"

I Israel er han en helt: Dr. Daniel Gold, opfinderen af raketværnssystemet «Iron Dome».

Siden 2011 har hans system fanget 1000 raketter fra Gaza. Mange mennesker i Israel skylder ham livet. Nu har han givet FOCUS Online et exclusivt interview.

FOCUS Online: Dr. Gold, forleden var der raket alarm kl. halvtre om natten i Tel Aviv. Gik De også ned i beskyttelsesrummet i nattøj?Daniel Gold: Jeg vilde aldrig sige, at jeg ikke var i beskyttelsesrummet. Der kan falde raketdele ned eller vinduer kan smadres, og jeg vil ikke give Hamas den tilfredsstillelse at have såret nogen. Men ærlig sagt, har jeg fuldkommen tillid til mit system.

FOCUS Online: Bliver De bange, når sirenerne hyler løs? Eller er De snarere stolt og tænker: «Det var min idè!»
Gold: Nej, jeg bliver ikke bange. Der er ikke chance for, at raketværnet slipper en raket igennem. Men jeg læner mig heller ikke tilbage og klapper mig selv på skulderen og tænker; «Juhu, det har jeg gjort». Mit ego er ikke så stort. Det vilde ikke passe til mig.

FOCUS Online: Ikke nogen chance for en raket? Man siger da, at raketværnet «Iron Dome» kun giver 90% sikkerhed.
Gold: Tendensen er stigende, måske er det allerede nu oppe på 92%. Det er afgørende ikke at forlade sig på «Iron Dome», men følge sikkerhedsanvisningerne, for alle egne er ikke altid beskyttet.


Kilde: Politically Incorrect  31,7,2014