januar 17, 2014

Lærer-rig legestue

En lærer-rig legestue
Anders Henning Jensen, lærerstuderende på University College, Syddanmark, Lindedal 24a, 1. 3. Haderslev
Offentliggjort 29.10.10. (Altså tre år gammel)
  

Da jeg som nybagt student skulle vælge uddannelse, blev jeg hurtigt klar over, at jeg gerne ville undervise unge, og jeg søgte derfor ind på lærerseminariet i Haderslev.

For to en halv måned siden begyndte jeg derfor et nyt liv som lærerstuderende, og i den anledning forærede min bedstemor mig Henning Fonsmarks bog ”Kampen mod kundskaber”.

Jeg må, efter at have læst den, konkludere, at den er mere aktuel end nogen sinde.

Blot er det gået op for mig, at kampen for kundskaber ikke er en kamp, der skal kæmpes ved at lovgive på ny for folkeskolen, men ved at lovgive for seminarierne. For det er der, den er gal. Tro mig, jeg taler af kedelige erfaringer.


Irrelevant undervisning
Den læreruddannelse, som skal skabe fagligt gode lærere, der kan undervise Danmarks kommende børn og unge, har indtil videre vist sig at være intet andet end en legestue for voksne mennesker.

Jeg troede i min naivitet, at undervisningen var fagligt funderet, men i stedet er jeg blevet fyldt med såkaldt gode idéer om, hvordan vi gør undervisningen mere spændende. Jeg har brugt en uge på at pynte sko med mad, og jeg har siddet og lavet dyr af filt, skrevet løgnehistorier og spillet musik.

Det er for mig at se fuldkommen irrelevant for kommende dansk-, matematik- og naturvidenskabslærere. Vi har brug for viden, som vi kan videreføre til eleverne, der skal kende deres kultur, deres historie, deres sprog, deres litteratur, og som skal kunne regne og skrive.

Vi bliver de mest uduelige lærere, hvis vi i stedet for at interessere os for faget pjatter tiden væk med at lege med maden.

For det er tidsspilde og giver på ingen måde de kompetencer, som alle taler så flot om.

Sådanne børnehavelege skaber lærere, som glemmer fagligheden i undervisningen, og det giver vel mening for de fleste, at mindre faglighed i skolen giver mindre vidende elever. Altså strider det fuldstændigt imod de mål for en bedre folkeskole, som statsminister Lars Løkke Rasmussen vil arbejde for.


Spild af tid
At spilde tiden med at gå rundt og klappe hinanden i hænderne og fortælle, hvor glade vi er for at se hinanden, hører ingen steder hjemme blandt voksne mennesker. Men ikke desto mindre mener seminariet, at det er, hvad der gør mig til en dygtig og kompetent lærer.

Hvor er fagligheden henne i denne form for undervisning?

Der er folk på seminariet, som endnu ikke kan sætte et komma rigtigt, men tiden går med at lege klappeleg og skrive løgnehistorier.

Hvordan skal vi undervise elever og gøre dem fagligt dygtige, hvis vi ikke selv er det?

Fagligheden skal tilbage på læreruddannelsen, hvis den skal tilbage i folkeskolen, som forhåbentligt er alles foretrukne mål.


Jeg ville inderligt ønske, at alt ovennævnte var den løgnehistorie, vi skulle skrive.Men så heldig har man ikke lov at være.