oktober 10, 2014

Noget om WordPad

WordPad er åbenbart et nobelt computerprogram, som ikke sender hvad som helst ud i verden. Dermed afviger programmet fra den almindelige tidens trend med at udbrede sig om sex i tide og utide. Det er en meget sympatisk indstilling, men der er situationer, hvor udeladelser af information tvært imod fremmer umoralen og den pågående samfundsnedbrydning. Når forældre f.ex. ikke er orienterede om, hvad deres børn udsættes for  i børnehave og skole, så , bør, skal de have det at vide, og så er det ulykkeligt, hvis det ikke lader sig gøre!

Jeg var ude i et sådant ærinde, men WordPad skrev: »WordPad understøtter ikke alle funktioner i dette dokuments format. Noget af indholdet mangler måske eller bliver måske vist forkert". Havde jeg ikke haft erfaringer i sådanne sager, vilde jeg have troet som andre, at det drejede sig om tekniske problemer ved mit dokument. Men jeg husker udmærket fra 1970'erne, hvordan man hindrede, at de uhøviske ting, man fyldte børnene med i skolen, absolut ikke måtte komme til forældrenes kundskab: man måtte ikke omtale sådant fra talerstolen i Folketinget eller i kommunalrådene eller vise bøgerne og materilerne på TV. Derved kunde forældrene holdes i uvidenhed – indtil børnene selv var blevet voksne og kunde udbrede deres børnelærdom i politiske initiativer, thi det man opdrages i som barn, holder barnet fat i.

(WordPad's meddelelse til mig var reel nok, og de fortalte også, at man kunde tage en kopi af dokumentet og derved beholde dets fulde ordlyd).

Gertrud