august 04, 2013

Anti-halal-demonstrationen 2. august

Imod halalslagtning

Fredag 2. august kl. 16 var der indkaldt til demonstration imod halalkød på Hvidovre Hospital. I årevis har alle fået serveret halalkød, uden at der er blevet orienteret om det, for det var bare lettest på den måde, mente hospitalsledelsen.
Demonstrationen var vellykket, men der kunne gerne være kommet mange flere.
Antifascistisk Aktion havde arrangeret en moddemonstration, men den var af flere grunde mislykket.
Ifølge Antifa's hjemmeside regnede de med, at de skulle demonstrere mod fascister, racister og nazister; men ingen af disse grupperinger var repræsenteret.
Danmarks Radio proklamerede, at det drejede sig om antiislamister, og sådan nogle var kommet til stede, eftersom demonstrationen var arrangeret af Stop Islamiseringen af Danmark, men der var også kommet andre, for hvem det drejede sig om at kunne sige nej til at blive bespist med halalkød imod egen vilje.
Nu er Hvidovre Hospital et stort område. Da jeg ankom i nogenlunde god tid, fik jeg det indtryk, at jeg var kørt for langt med bussen, så jeg begav mig tilbage til fods. Her stødte jeg på Antifascistisk Aktions larmende optog, der ankom sammen med motorcykelbetjente og politifolk i en mandskabsbus. Antifa havde en højttalervogn med, hvorfra der lød kampsange, og deltagerne var udstyret med fløjter, så de kunne overdøve den anden demonstration.
Jeg fulgte bagefter, idet jeg formodede, at den demonstration, jeg skulle deltage i, var lige i nærheden. Da jeg var nået helt frem, spurgte jeg en politibetjent. Han sagde, at jeg måtte gå tilbage igen, for man havde lukket den store port for at holde de to demonstrationer helt adskilt. Det har godt nok været en stor skuffelse for Antifa-gruppen, der jo gerne ville have mødt os for at genere os.
Jeg måtte gå hele den lange vej udenom. Efterhånden som jeg nærmede mig den parkeringsplads, hvor vi skulle være, blev der tyndere og tyndere besat med politi, og fremme på pladsen var der kun to betjente. Det var jo noget helt andet end det store politiopbud ovre ved Antifa-demonstrationen.
Der blev åbenbart passet godt på moddemonstrationen, for ovre fra vores demonstration kunne man hverken høre eller se dem; jeg vidste jo i hvilken retning de befandt sig, og at der var lukket en stor port for at holde demonstrationerne adskilt. De har nok ærgret sig gule og grønne derovre. Politiet havde gjort deres arbejde godt, så vi fik en fredelig demonstration med stort presseopbud.
Spydpigen havde medbragt en grisemaske, som hun mente, jeg skulle have på. Den iførte jeg mig så uden nærmere overvejelser; men jeg skal ellers love for, at der kom gang i kameraerne, og der blev taget nærbilleder af mig. Hvor de så er at se, ved jeg ikke. Lidt i baggrunden kunne man se mig på TV2 om aftenen. Der var også et kamerahold, der ville interviewe mig, men de blev noget fortørnet over, at jeg til afslutning kun ville sige mit fornavn, for havde jeg sagt hele navnet, kunne jeg ikke udelukke efterfølgende chikane, når man kunne finde min bopæl gennem telefonbogen. Så kunne de ikke bruge optagelsen, sagde de. Det var bare ærgerligt. Måske fandt de heller ikke mine rolige kommentarer så saftige, som de måske havde håbet. Jeg talte om frit valg for den enkelte til at undgå halal og om dyrevelfærd, og jeg tror, de håbede på, at jeg ville overtræde nogle paragraffer; og det gjorde jeg ikke.
Anders Gravers gav interview til pressen, og senere holdt han en kort tale for os fremmødte. Han havde ikke sin megafon med, for som han sagde, var vi på et sygehusområde. Vi kunne også sagtens høre ham alligevel, for moddemonstrationen var heldigvis ikke inden for syns- eller hørevidde.
Et venligt ægtepar fra Jylland kørte mig til stationen, for som de sagde, kunne det tænkeligt være risikabelt, hvis man mødte nogle fra den anden demonstration i bussen.
Så det blev en oplevelsesrig eftermiddag, hvor jeg mødte både nogle, jeg kendte, og nogle, jeg ikke havde set før.
Hilsen fra Grisse Bassen
Hans