september 12, 2014

Tintin i Danmark

Danmark har også fået påført kvaler med hensyn til Tintinbøgerne

Theolog, docent Johannes Aagaard holdt Minikirkedage i Rønde i 1978. En af opgaverne for deltagerne var at finde frem til de diskriminerende børnebøger, det lokale bibliotek måtte have på hylderne. Stud. scient.polit. Max A. Kruse fra «Kirkernes Raceprogram» havde uddelt forhåndsmateriale, hovedsageligt hentet fra Information og Mellemfolkeligt Samvirkes blad. Han drog i felten mod alt fra Robinson Kruse til Onkel Toms Hytte og Tarzan, og enhver tegning af en neger i bananskjørt var en nedvurdring af den sorte race, således at både Politikens illustrerede sangbog og Jørgen Clevin blev angrebsmål.
(Formålet var åbenbart at opelske had mod enhver, der endnu var besjælet af samme gemytlige opfattelse af jord og himmel, mennesker og dyr, som Johannes Aagaard og hans Anna Marie, da de i 50'erne på en kristelig gymnasie-sommerlejr sang for på «Negerkong Tamika, han boede i Afrika,, spiste negerbørn med smør, det er der ingen her der gør. Negerkong Tamika.» Herregud dog! Hvad med grinagtige, elskelige joviale tegninger af vore egne vikinger med nisseskæg og horn på hjelmene?)
Jeg sad på Rønde bibliotek, da deltagerne fra Mini-kirkedagene kom for at kontrollere bogbestanden.

Boghøsten blev ikke så stor, som de havde forventet, for biblioteket var ret nyt, men de drog af sted med «Bugivugi og hans fire sønner», «Baha Mitras familie kommer til Danmark», «Robinson Kruse», «Onkel Toms Hytte», «Tintin i Afrika», «Sambo og tvillingerne» og «Kaptajn Grants Børn» for at undersøge, hvilke rædsomme exempler på racediskrimination, de måtte rumme.

Kilde: Gertrud Galsters bog "Femte Kolonne. 14 års kamp mod nedbrydningen af dansk kultur"