april 30, 2014

Svensk islamisk folkedragt

Den stockholmske forstad Fittja blev sidste år udskrålet som muhammedansk område, så det kan ikke undre nogen, at man nu i kommunens "Mångkulturcenter" har åbnet en udstilling om, hvordan man islamiserer landet. Den har kastet sig over de gamle svenske folkedragter, som er fra en tid, da kvinderne ikke på nogen måde behøvede almen beskyttelse mod uanstændige mænds brutale overfald, men roligt kunde gå til dans på sommerengen i de lyse nætter.

Folkedragter er som mange andre sager i folkelivet traditionsbårne med reminisenser fra den mere velhavende del af befolkningen. Men i dag koster en ægte folkedragt mange tusinder kroner, eftersom den naturligvis er håndlavet helt igennem med de rigtige ingredienser og værktøj.

Den politiske udstilling i Fittja lægger naturligvis an på, at folkedragterne gik af mode vel nok mest på grund af den dyre forarbejdning), og at forsøg på at holde dem i live under de svenske industrialiseringstider var forgæves trods en vis indsats fra grundlæggeren af Skansen og Nordiska Museet, Hazelius. I 30'erne tog man ivrigt fat på diverse uhistoriske, overfladiske forestillinger om dragternes udseende, hvilken usaglighed blev imødegået af den kendte svenske æresdoktor og folkelivsforsker ved Nordiska Museet, Sigurd Erixon. Den dragt som dronning Silvia fik i 1983 har intet som helst med folkedragt at gøre. Hun kunde lige så godt svøbe sig i Svenska Flaggan.

Udstillingen i Fittja "Dressing Swedish from Hazelius to - (den fiktive) - Salander" har først været vist i USA. Den er en udmaning fra den multikulturelbegejstrede fil.dr. Charlotte Hyltèn-Cavallius, der har det svært med svensk (- Hun er "styrelseledamot i IMER-förbundet och medlem i arbetsgruppen för implementeringen av konventionen om det immateriella kulturarvet." IMER står for International migration og etniske relationer.

Den nye islamiske "Sverigesdragt" med hijab fra 2009 er tegnet, nej designet om jeg må be`- af Ful design, producent Erik Annerborn, som påpeger, at en folkedragt ikke er "något evigt" (som Allah ?), og at dragttegnerne - som mange andre mennesker i dag - er blevet truet på livet.

I forbindelse med udstillingen i Fittja er der arrangeret 3 seminarier, hvor der er mulighed for debat og konvertering til islam.




Kilde: Botkyrkatidningen "Mitt i Botkyrka" den 29. april 2014