oktober 03, 2008

"P" betyder ingenting, skrev H.C.Andersen...

Dyrt besök i Köpenhamn.

Jag har tidigare fått böta 510 danska kronor för att jag ställt bilen invid Folkets Hus utan att läsa beskedet att man skulle fylla i en lapp med bilens nummer och tid för parkering. Det var ok, eftersom jag ju inte hade varit uppmärksam.
Sedan dess har jag varit många gånger på samma ort och fyllt i upplysningarna, men i lördags gick det fel igen.

Parkeringen var inte olaglig och lappen på plats i framrutan.

Och ändå blev jag noterat för nya 510 kronor. Jag hade skrivit gal datum, - den 25. september, och korrigerat det till 26. september, när det slog mig, att 25 var fel, så jag satt i lugn och ro över kaffet och tidningarna inne i Folkets Hus. När jag gick ut för att hämta något i bilen stod vakten till min förvåning där och skrev. Det dröjde ett ögonblick innan jag förstod varför. Fel datum! sa han. Det var den 27. september. Eftersom det har varit mycket prat och debatt om dessa parkeringssystem, visste jag att man inte kunna resonera sig fram till något förnuft, och att parkeringsböter inte kan överklagas. Man är precis lika laglös i den situation som Wallenberg i Sovjet.
Ändå kaller Danmark sig ett rättssamhälle!