februar 04, 2013

Ny skånsk avis - på arabisk

ARABISERING
Idag (= 24.1.2013) lanserades en ny skånsk lokaltidning. "Akhbar Skåne", som tidningen heter, ska bland annat bidra till integrationen.
I Malmö talas drygt 100 olika språk och drygt 150 nationaliteter finns. Nu berikas staden även med landets första lokaltidning på arabiska. Initiativtagarna är Lokaltidningen AB. Chefredaktör Lotta Wahlqvist har länge funderat på att själv starta en arabiskspråkig tidning, men det är faktiskt en kollega till mig i Malmö som kom med idén, så jag vill absolut inte ta på mig äran. Men det var inte så svårt att övertala mig direkt. Nu skriver vi historia, säger hon till dagensmedia.se.

Syftet med tidningen uppges vara att uppmärksamma annonsörer som inte annars syns, exempelvis arabisktalande och arabiskläsande affärsidkare. Dessutom bidrar tidningen till integrationen.
– Vi tycker att alla som bor i Sverige ska lära sig tala och skriva svenska, men det hindrar ju inte att man läser tidningar på andra språk. Det är inte vår uppgift att lära folk svenska.
Tidningens medarbetare har hittats på Arbetsförmedlingen, även det ett sätt att främja integrationen menar Wahlqvist som kallar dem “nysvenskar”. Wahlqvist själv kan varken läsa eller skriva arabiska. Till sin hjälp har hon SFI-studenterna Rana Abdallah Razuki, tidningens skribent, och Kotada Ab Yonus som har hand om annonsförsäljningen. Samtidigt som de arbetar på tidningen fortsätter de att lära sig svenska. Först kom de in på praktik och nu har de nystartsjobb.

Idag (= 24.1.2013) släpptes första numret. Upplagan trycks i 5 000 exemplar och ges ut en gång i månaden. Ute i Rosengård verkar intresset vara stort.
– Vi var i Rosengård och skulle lämna tidningen till olika personer, men bara genom att Rana bar en tidning under armen så kom flera personer fram och sa “oj en tidning på arabiska, snälla kan jag inte få den?”.
Då tänkte jag herregud, vad fantastiskt. Det hade jag inte förväntat mig, säger hon.

Dagens Media oroar sig över “näthat” och “rasism”.
Funderade du något över näthat och rasism innan du bestämde dig för att ge ut tidningen?
– Nej, vi är inte oroliga.

Kilde: den svenske blog AVPIXLAT 24.1.2013