Den
kultur-ufølsomme englænderinde Julie Cottle (43 år) købte ind i
supermarkedet «Tesco» i det nordlige London midt i Ramadanen og
havde mod til at komme frem med skinke og vin til kassen til den
troende, fastende kasserer.
Muhammedaneren
forviste kunden til selvbetjeningskassen, da det var ham forbudt at
røre disse uhellige ting. Den kvindelig kunde reagerede højst fortørnet og krævede at tale med butikslederen. Han forklarede den
ikke helt a-jour-værende englænderinde, at kassereren havde ret til
her under den hellige måned at nægte betjening af sådanne indkøb.
Kassereren var jo midt i den rituelle faste. Også lederen henviste kunden
til selvbetjeningen.
Så megen hensyn til en medarbejder kunde den uforbederlige englænderinde ikke fatte. Hun sagde til avisen «Dailymail»:
Jeg ved, han har sin tro – selv er jeg kristen – men han skal kunne passe sit arbejde ordentligt. Jeg er krænket. Når han nægter at gøre sit arbejde, burde han ikke være her....Han forsvandt helt enkelt ind i bagbutikken. Butiklederen mente, at jeg skulde gå hen til selvbetjeningskassen. Jeg var i så dårligt humør, da jeg komn hjem, at jeg ringede til Tesco for at klage. Alt hvad de sagde var: Det lyder ikke OK, men når butikslederen siger, det er OK, så er det OK.
I mellemtiden har firmaet Tesco undskyldt sig og forsikret om, at de har talt med den pågældende medarbejder. Firmaet siger, at de ikke har nogen bestemt firmapolitik, men tager sig pragmatisk af sådanne tilfælde. For bare et halvt år siden hed det fra firmaets side: Vi finder det meningsløst at give arbejde til folk, som af religiøse grunde delvist nægter at arbejde.
,