oktober 07, 2010

Svenska "debatter"



Apropos TV-debatten 7/10

Svenska TV-debatter skulle vinna mycket på att ha en objektiv och strikt ordförande och mindre genomträngande kvinnoröster.

Öppet brev till fruarna Nalin Pekgul och Rossana Dinamarca

Orden “rasism” och ”rasist” har blivit politiserade och har mistat deras betydelsesinnehåll, eftersom det i dag kan betyda nästan vad som helst – ett likgiltigt skällsord, vänd mot dem, vilkas ”människosyn” man inte tycker om (jämför en dom avsagt vid Högsta Domstolen i Danmark) - och mycket använd av gatans pöbel. ”Rasist” kommer av ordet ras, som anger en grupp människor eller djur med specifika kännetecken. Ras, rasism, rasist har inte ett dugg med religion att göra. Kristna och muslimer finns bland alla människoraser.
Begreppet ”människosyn” är ett annat politiskt skällsord, som har förlorat allt innehåll, därför att dets betydelse i dag är förvandlat till ett uttryck för misshag mot annorlunda tänkande.
Båda de här omtalade begreppen används självförhärligande (t.ex. ”Titta på mig. Jag ligger inne med sannheten. För jag är inte rasist och mitt människosyn är det rätta. Därför är jag god och alla andra, som inte menar som jag, är onda!)
Filosofen Albert Camus sade : ”Lita aldrig på den sortens uttalande: ”Den, som hävder att ligga inne med sannheten, gör det i alla fall inte.”