februar 04, 2016


Sannt? Eller lögn?

Jeg ser meget lidt TV, men her til aften ramlede jeg ind i en svensk udsendelse, som  jeg  meget vil anbefale - ikke mindst til svenskere, men til mange, mange flere i Europa  - at studere ganske nøje og tage ved lære af.

Som grundholdning bør man faktisk altid være en lille bitte smule skeptisk til journalisthåndværket ligsom til reklamer. Skeptisisme er sundt! Men selv dygtige, øvede folk kan blive narret af udspekuleret propaganda.

Sveriges civilbefolkning har ikke haft krig på så nært hold, at de har lært af den. De har naturligvis hørt om, hvor stor og vigtig propagandaen var under Anden Verdenskrig og hvor dygtig Göbbels var i denne genre. Men gang på gang undrer jeg mig over, hvor svært det er for dem at gennemskue selv ret tydelig propaganda.

Dette svenske UR-program burde faktiksk have været skolefag fra slutningen af 1960`erne og op gennem 70`erne.

SVT
Är det sannt? Källkritik      Sveriges UtbildingsRadio (=UR) play
http://urplay.se/Produkter/177414-Ar-det-sant-Kallkritik

Spred oplysning! Find programmet på SVT.