november 02, 2012

Hun er "Wild på kareten!"


När hatet kom till Malmö. Malin Krutmeijer hörde Geert Wilders tala i Malmö
Geert Wilders besök i ”muslimtäta” Malmö i lördags var ”sensationellt, klargjorde arrangören Tryckfrihetssällskapet redan  förhand. Under massiv polisbevakning och med ett eget entourage av biffiga herrar vågade sig detta högerpopulismens affischnamn modigt in i fiendeland. Utanför Kockum fritid väntade, som Tryckfrihetssällskapets Ingrid Carlqvist uttryckte det, ”vänsterextrema apor” med antirasistiska slagord. Några mordiska islamister syntes inte till, men ska vi tro Wilders var de väl upptagna med att införa sharialagar i Rosengård.
Enligt polisens uppgifter var vi ungefär 125 personer därinne, varav rätt många journalister. Det var halvfullt. För oss som inte delar Tryckfrihetssällskapets och Geert Wilders människosyn var de dåliga publiksiffrorna eftermiddagens enda glädjeämne.Under sitt timslånga tal klargjorde Wilders att ”vi” och ”våra värderingar” är under attack. Medan Västerlandet sover jobbar de muslimska invandrarna för högtryck för att sprida sin ondsinta ideologi. Europa bedriver en ”eftergiftspolitik” mot muslimerna, påstod Wilders vidare, med ett ord som brukar användas för att beskriva försöken att nå fred med Nazityskland.Retoriken känns igen hos exempelvis Dansk Folkeparti, vars gamle ideolog Søren Krarup har liknat sitt organiserade muslimhat vid motståndsrörelsens kamp under Andra världskriget.

    Det är ren humbug: det är ju deras egen fiendebild som påminner om nazismens antisemitism. Enligt Wilders ska vi till exempel inte inbilla oss att det finns någon moderat islam: bakom måttfullheten lurar hos varje muslim religionens latenta våld. De är alla, i grund och botten, potentiella jihadkrigare. Och de vill förstöra Europa.
När jag gick för att lyssna på Wilders kände jag väl till högerpopulismens paranoida tankefigurer. Ändå greps jag av förtvivlan när jag lyssnade på talet.
Wilders talade länge om Malmö som en stad på god väg att ödeläggas av muslimer. Med sin världsbild uppmanar han mig att, när jag rör mig i min hemstad, skilja på folk och folk. Jag bör särskilt notera om en kvinna bär hijab. Jag bör frukta flyktingarna som bor i de undermåliga bostäderna i Rosengårds fattigaste del Herrgården. Jag ska vara misstänksam mot den handikappade mannen som ofta besöker en arabiskspråkig familjerådgivning i mitt kvarter, mot grannar, vänner, butiksbiträden, personal på vårdcentralen, gymnasieelever. Alla kan de vara mina fiender.
Jag ska kort sagt inte tänka gott om mina medmänniskor.
Det är en fruktansvärd, destruktiv människosyn, och en politik som mobiliserar helt på rädsla och hat. Det mest skrämmande är att den vinner röster överallt. I Nederländerna är Geert Wilders parti det tredje största.

Malin Krutmeijermalin.krutmeijer@telia.com i NordvestreSkånesTidning


Spydpigens kommentar:
NST har en journalist med Krut i, så meget at hun i sin iver ikke et øjeblik tænker på, at hun udstiller sin vankundighed, for hun har vel ikke ment, at vi skal godtage al den manipulation og "kulturelle" fantasifuldhed, hun er fuld af?
En journalist's fornemmeste opgave er at tilstræbe objektivitet. Det lykkes i forfærdelig ringe grad i de svenske massemediernes journalistkorps, hvilket rimeligvis skyldes politisk ensretning på journalistskolerne i Sverige, ligesom i Danmark.

Det kræver særlig mod og selvstændighed af en journalist at bryde med den politisk-korrekte oplæring og prøve at tænke selvstændigt, hvilket ikke er så nemt, når man er viklet ind i det statslige 
propagandanetværk.

Krutmeiers stiløvelse i NST den 30. oktober synes at ligge længst nede i bund i Sveriges lange land. Gud bevares! Det er sidst på måneden og energi til bare at prøve at sætte sig ind i det emne, hun vil informere Skåningerne om, er åbenbart sluppet op. Hvilket ikke er så mærkeligt, da der ikke var så meget at tære på."

PS  Her er et lille indlæg - som hvad forstudier angår - er i analog stil med omhandlede NST-artikel, og dermed værdig til offentliggørelse i NST:
Navnet Malin må naturligvis have noget med det italienske ord "male" at gøre = "ondt"
Og navnet "Krutmeier" må sikkert hænge sammen med det svenske "krut"  og det tyske (nazistiske?) Meier, der betyder forvalter!!!!