maj 20, 2015

Ach, Värmland, du sköna! 1


Värmlands Folkblad afslører hvordan Sverige tryner svenskerne

Hyresgäster kastas ut til fordel for asylansøgere

Torsby
Fredagen den 15. maj fick de boende på Millmark center i Sörmark utanför Torsby besök av den nye ägaren till fastigheten, med sig hade han en kollega och ett uppsägningskontrakt. De boende fick veta att det fanns planer på att göra om fastigheten till ett asylboende och att de helst skulle flytta om en månad.

Evy Hellqvist, 70 år, är en av dem som bor på Millmark center och som förväntas flytta för att det ska bli ett asylboende där istället.

– De sparkar ut hyresgästerna, och de gör det väldigt fort. De säger att vi får någon slags ersättning om vi flyttar inom en månad.

Evy har bott på Millmark sedan 2009 och har ingen önskan att flytta.

– Jag har inte så lätt att flytta på mig och jag trivs här. Jag har anlagt en liten trädgård som jag sköter om och kan inte tänka mig att bo i en lägenhet där jag inte har något att göra.

Sammanlagt är det ett tiotal personer som berörs av uppsägningen. I samma lokaler har Migrationsverket gett tilldelning för 144 platser för asylsökande.

Den nye ägaren till Millmark center AB, Erik Jonsson, som även äger Fryksdalens bil, säger att han köpte det för en dryg månad sedan.

• Var syftet med köpet att driva ett asylboende där?

– För att utveckla en affärsverksamhet som blir vinstgivande, till skillnad till den verksamhet som är där i dag, säger Erik Jonsson.

Han menar att lägenheterna är alldeles för stora i dagsläget och bekräftar att Migrationsverket har sagt ja till ansökan med en tilldelning av 144 platser.

– Vi uppfyller kraven och har blivit godkända. Men det är ett steg av många, det är en massa instanser på Migrationsverket som ska gås igenom och det kan bli avslag någonstans så det kanske inte blir något alls. Saker tar alltid stora proportioner innan man har alla fakta.

Han berättar att den förre ägaren också ansökt om att få skapa ett asylboende för några år sedan men ansökan avslogs av Migrationsverket,

– Nu har det gått ett steg längre. Men då informerades hyresgästerna inte alls, man kan jobba på olika vis.

En annan som bor i huset är Viktor Hansson, 25 år, han tycker att sättet fastighetsägaren jobbar på inte är något vidare.

– Det är rent ut sagt för jävligt tycker jag, vi har fått läsa i tidningar och hos Migrationsverket vad som är på gång, innan i fredags så hade vi inte fått höra någonting från fastighetsägaren. Jag har bott här i snart två år och fått en dotter under tiden som ska skolas in på dagis, och så måste vi flytta mitt upp i allt som det ser ut nu! Dessutom mutar de oss med erbjudanden om att få två månaders hyra tillbaka om vi är utflyttade inom en månad, har jag hört.

Asylboendet är tänkt att drivas som ett boende med självhushåll.

Läs också: Juristen: "De har rätt att bo kvar" (Nåh, så må de generes indtil de flytter!)



Björn Lidberg - bjorn.lidberg@vf.se
Publicerad: 2015-05-18 06:01