Theolog, docent
Johannes Aagaard holdt Minikirkedage i Rønde i 1978. En af opgaverne
for deltagerne var at finde frem til de diskriminerende børnebøger,
det lokale bibliotek måtte have på hylderne. Stud. scient.polit.
Max A. Kruse fra «Kirkernes Raceprogram» havde uddelt
forhåndsmateriale, hovedsageligt hentet fra Information og
Mellemfolkeligt Samvirkes blad. Han drog i felten mod alt fra
Robinson Kruse til Onkel Toms Hytte og Tarzan, og enhver tegning af en
neger i bananskjørt var en nedvurdring af den sorte race, således at
både Politikens illustrerede sangbog og Jørgen Clevin blev
angrebsmål.
(Formålet var
åbenbart at opelske had mod enhver, der endnu var besjælet af samme
gemytlige opfattelse af jord og himmel, mennesker og dyr, som
Johannes Aagaard og hans Anna Marie, da de i 50'erne på en kristelig
gymnasie-sommerlejr sang for på «Negerkong Tamika, han boede i
Afrika,, spiste negerbørn med smør, det er der ingen her der gør.
Negerkong Tamika.» Herregud dog! Hvad med grinagtige, elskelige
joviale tegninger af vore egne vikinger med nisseskæg og horn på
hjelmene?)
Jeg sad på Rønde bibliotek, da deltagerne fra Mini-kirkedagene kom for at
kontrollere bogbestanden.
Boghøsten blev
ikke så stor, som de havde forventet, for biblioteket var ret nyt,
men de drog af sted med «Bugivugi og hans fire sønner», «Baha
Mitras familie kommer til Danmark», «Robinson Kruse», «Onkel Toms
Hytte», «Tintin i Afrika», «Sambo og tvillingerne» og «Kaptajn
Grants Børn» for at undersøge, hvilke rædsomme exempler på
racediskrimination, de måtte rumme.
Kilde: Gertrud Galsters bog "Femte Kolonne. 14 års kamp mod nedbrydningen af dansk kultur"
Kilde: Gertrud Galsters bog "Femte Kolonne. 14 års kamp mod nedbrydningen af dansk kultur"