Klip fra bladet "Folkekirken":
Kristent-Muslimsk Samtaleforum samler i weekenden - (30/10-31/10 – sært nok under Amerikas spøgelsesfest halloween) - kristne og muslimske ledere til konference om religiøs selvkritik og religiøse huse i det offentlige rum. Tre moskébyggerier og seks nye kirker kan være undervejs i de danske byer.
Når Kristent-Muslimsk Samtaleforum i weekenden afholder sin årlige konference, bliver samtaleemnet selvkritik hos kristne og muslimer. God religionskritik er sundt for både den kristne kirke og islam, fordi kritik af religiøse traditioner og institutioner gennem tiden har givet anledning til selvbesindelse og opgør med illegitim religiøs magtmisbrug, hedder det i arrangørernes omtale. (Fremhævelsen af visse ord foretaget af Spydpigen)
Kirke- og moskébyggerier.
Som led i den selvkritiske samtale vil de kristne og muslimske ledere drøfte de religiøse huse i det offentlige rum. Her har kristne og muslimer en fælles udfordring i at svare på angreb fra den del af offentligheden, som ønsker religion og religiøse symboler ud af det offentlige rum. Samtidig rivaliserer husene bygget til Guds og Allahs ære til tider om byernes skylines med deres kirketårne og minareter.
Kirker undervejs – (her nævnes 6 eventuelle kommende folkekirker)
Klokketårne og minareterI denne uges elektroniske nyhedsavis fra Kirken i København kan man læse meget mere om moskéer og kirker. Avisen giver også en oversigt over planlagte moskébyggerier i Danmark…
Læs om Kristent-Muslimsk Samtaleforum og programmet for weekendens konference Læs meget mere om kirker og mosker, klokker og minareter hos Kirken i København
Læs også domprovst Anders Gadegaards klumme om kirker og moskéer i København
Spydpigens Kommentar:
Selvkritik, religionskritik, selvbesindelse, opgør med illegitim religiøs magtmisbrug, selvkritiske samtaler…etc. Det lyder umiddelbart meget kønt, men vi ved jo af erfaring, at samtaler - eller som man hidtils har sagt – dialoger ikke er muligt, da de hurtigt ændrer sig til monologer, hvilker er helt naturligt, da islam opfatter sig selv som placeret over alt andet.
Det indtryk uerfarne kristne derfor kan få (eller skal få) af denne konference-samtale, nemlig et håb om forsoning mellem de to religioner, er et blålys. Det handler i stedet for om dhimmitude.
Hvorfor ser man ikke på vor udmærkede grundlovs præcision af begrebet religionsfrihed:
Her er den vel gennemtænkte Paragraf 67 i Danmarks Riges Grundlov:
”Borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning, dog at intet læres eller foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige orden.”
I følge denne sidste sætning er islam ulovlig, eftersom man gennem undervisning i koranen lærer at gå helt og fuldt ind for shariaen, for jihads hellige krig mod alle ikke-muslimer i verden, undertrykkelse af kvinderne, pedofili etc. samt opfordres til at likvidere konvertiter og ikke-muslimer etc.
Nej, man lukker øjnene for § 67, fordi marxismen forlængst er trængt ind i folkekirken, dels gennem medlemmer og ansatte i folkekirken, der åbenbart forvexlede kommunisme med Jesu budskab om kærlighed, og dels ovenfra gennem regeringen (jf. primus motor den kommunistbegejstrede justitsminister Ole Espersens indsats).
Man søger ikke tilbage, man fortsætter i marxismens spor (nu under parolen multikultur) med en opløsning af samfundets forskellige bestanddele og værdier, herunder folkekirken.
Kristent-Muslimsk Samtaleforum samler i weekenden - (30/10-31/10 – sært nok under Amerikas spøgelsesfest halloween) - kristne og muslimske ledere til konference om religiøs selvkritik og religiøse huse i det offentlige rum. Tre moskébyggerier og seks nye kirker kan være undervejs i de danske byer.
Når Kristent-Muslimsk Samtaleforum i weekenden afholder sin årlige konference, bliver samtaleemnet selvkritik hos kristne og muslimer. God religionskritik er sundt for både den kristne kirke og islam, fordi kritik af religiøse traditioner og institutioner gennem tiden har givet anledning til selvbesindelse og opgør med illegitim religiøs magtmisbrug, hedder det i arrangørernes omtale. (Fremhævelsen af visse ord foretaget af Spydpigen)
Kirke- og moskébyggerier.
Som led i den selvkritiske samtale vil de kristne og muslimske ledere drøfte de religiøse huse i det offentlige rum. Her har kristne og muslimer en fælles udfordring i at svare på angreb fra den del af offentligheden, som ønsker religion og religiøse symboler ud af det offentlige rum. Samtidig rivaliserer husene bygget til Guds og Allahs ære til tider om byernes skylines med deres kirketårne og minareter.
Kirker undervejs – (her nævnes 6 eventuelle kommende folkekirker)
Klokketårne og minareterI denne uges elektroniske nyhedsavis fra Kirken i København kan man læse meget mere om moskéer og kirker. Avisen giver også en oversigt over planlagte moskébyggerier i Danmark…
Læs om Kristent-Muslimsk Samtaleforum og programmet for weekendens konference Læs meget mere om kirker og mosker, klokker og minareter hos Kirken i København
Læs også domprovst Anders Gadegaards klumme om kirker og moskéer i København
Spydpigens Kommentar:
Selvkritik, religionskritik, selvbesindelse, opgør med illegitim religiøs magtmisbrug, selvkritiske samtaler…etc. Det lyder umiddelbart meget kønt, men vi ved jo af erfaring, at samtaler - eller som man hidtils har sagt – dialoger ikke er muligt, da de hurtigt ændrer sig til monologer, hvilker er helt naturligt, da islam opfatter sig selv som placeret over alt andet.
Det indtryk uerfarne kristne derfor kan få (eller skal få) af denne konference-samtale, nemlig et håb om forsoning mellem de to religioner, er et blålys. Det handler i stedet for om dhimmitude.
Hvorfor ser man ikke på vor udmærkede grundlovs præcision af begrebet religionsfrihed:
Her er den vel gennemtænkte Paragraf 67 i Danmarks Riges Grundlov:
”Borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning, dog at intet læres eller foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige orden.”
I følge denne sidste sætning er islam ulovlig, eftersom man gennem undervisning i koranen lærer at gå helt og fuldt ind for shariaen, for jihads hellige krig mod alle ikke-muslimer i verden, undertrykkelse af kvinderne, pedofili etc. samt opfordres til at likvidere konvertiter og ikke-muslimer etc.
Nej, man lukker øjnene for § 67, fordi marxismen forlængst er trængt ind i folkekirken, dels gennem medlemmer og ansatte i folkekirken, der åbenbart forvexlede kommunisme med Jesu budskab om kærlighed, og dels ovenfra gennem regeringen (jf. primus motor den kommunistbegejstrede justitsminister Ole Espersens indsats).
Man søger ikke tilbage, man fortsætter i marxismens spor (nu under parolen multikultur) med en opløsning af samfundets forskellige bestanddele og værdier, herunder folkekirken.