oktober 09, 2016

Nogen ser, og nogen ser ikke

I går lørdag den 8. oktober var jeg endelig engang igen en kort visit i Danmark, for jeg måtte jo simpelthen høre Lone Nørgaards foredrag i "Dansk Kultur" på Gentofte Hovedbibliotek. Og tak for det, Lone!

Men ved den lejlighed så jeg, at den gamle skolebygning på Duntzfeldts Allè, der nu er et Center for Kunst og Kultur, ønskede at mindes 1970`erne:

"Husker du 1970`erne? Ved GentofteNatten fejrede Kulturskolerne årtiet, hvor alle talte om fred, kærlighed, sammenhold og ikke mindst musik. Der var traditionen tro mange besøgende på Kulturskolerne, heriblandt borgmester Hans Toft. Aftenen var primært tilrettelagt af Musikskolens og Billedskolens elever."

Jo, jeg husker!

1968-oprøret gav en ny mere individuel frihed, som mange af os straks accepterede...
Men vi overså et par vigtige omvæltende punkter:

1) Det var i 1972, at jeg på generalforsamling i den internationale Landsforening for mental Hygiejne (WFMH) hørte om den nye ideologi, som nu skulde forfægtes: Forældre skulde ikke længere opdrage deres børn. Det skulde statsuddannede professionelle pædagoger gøre!
2) Folkeskolelov og sociale love m.m. indrettedes herefter.
3) Hash var en ligegyldig mode.

Gertrud Galster