Fra det klassiske
Græskenland kender vi ordet ichthys (=der betyder ”fisk”), hvis
bogstaver tolkedes som Iesus Christos theu hyios soter = på
dansk: Jesus Kristus,
Guds søn, frelseren, og
sikkert har de troende også tænkt på Peters fiskedræt. Under
kristenforfølgelserne i de første århundreder af vor tidsregning
tegnede man grafittitegninger af fisk rundt omkring, bl. a. i de
romerske katakomber, som et hemmeligt tegn for at bekræfte sin tro
og vise sin modvilje mod det barske regimes religionsforfølgelser.
Og fiskesymbolet existerer stadig. I Italien hænger man undertiden
små fiskefigurer på juletræet. Her er Skt. Peter med fiskedrættet over porten på bispegården i København.
I vor nutidige
kulturkonflikt er de ældgamle kristne symboler, korset (i mange
forskellige former) , krucifixet, glorien, fisken, duen, lammet,
hjorten, Vorherres hånd strakt ned fra himlen, evangelistsymbolerne
etc. fået nyt liv, og intet kan vel få en
simpel yderliggående
islamist til at vræle og brøle ved et sådant symbol - et
uskyldigt konfirmationskors om en hals.
Jellingestenens pragtfuldt udførte billede af Jesus, tegnet som et kors, kender vi alle, og det kaldes populært Danmarks dåbsattest. I moderne tid har man brugt billedet i vore danske pas som ufejlbarligt tegn på den kuturarv, vi fik overladt, og som fremmede magter i samspil med interne vandaler forsøger at flænge itu.
Dette kendte Jesusbillede,
som ikke henfalder til ubehagelige tanker om frygelige lidelser, men
snarere indgyder lys og håb, er vævet ind i vikingetidens kendte
slyngornamentik. Og midt i disse slyng er der gamle symboler, som
sikkert var ukendte for den brede
almenhed, og stadig er det. Det er et tegn dannet af tre
sammenslyngede buede linjer og fortolkes som den hellige treenighed,
sancta trinitas.
Man kan træffe på det på
gamle kirkevægge, på døbefonte og runesten. Det kaldes også triquetra = trekant.
Ludvig den Fromme, søn af
Karl den Store og kejser i det frankiske rige 814-40, lod slå mønt
med dette besværgende symbol på begge sider, på forsiden ganske
lille ved foden af et kors, men stort på bagsiden. Flere mønter fra
forskellige europeiske områder bærer dette treenighedstegn gennem
middelalderens følgende århundreder, som af senere tiders
møntsamlere ind imellem er blevet kaldt
den gordiske knude – i betydningen: en
uløselig knude. På dansk også kaldet ”valknude”*.
Nordboerne har sikkert opfattet det som et magisk tegn. Snorra Sturluson den Yngre fortæller i sin Edda om den storpralende jætte Hrungnir, som gav sig i kamp med Thor og tabte stort. ”Hrungnir havde et hjerte af hård sten og spids med tre hjørner, således som siden er gjort det tegn, som hedder Hrungnirs hjerte.”
den gordiske knude – i betydningen: en
uløselig knude. På dansk også kaldet ”valknude”*.
Nordboerne har sikkert opfattet det som et magisk tegn. Snorra Sturluson den Yngre fortæller i sin Edda om den storpralende jætte Hrungnir, som gav sig i kamp med Thor og tabte stort. ”Hrungnir havde et hjerte af hård sten og spids med tre hjørner, således som siden er gjort det tegn, som hedder Hrungnirs hjerte.”
Er der mon tale om det
gamle treenighedssymbol eller om en nordisk hedensk efterligning?
I den store redegørelse
for den Kgl. Mønt- og Medaillesamling 1791 kendtes kun eet exemplar
af Roskildetypen, som man dog ikke ejede, men gengav efter en tegning
af
Jacob Langebek,
hvor symbolet beskrives
som ”tre spidse skjolde i hinanden”. Med Selsøfundet i 1822 og
flere andre blev disse mønter ret almindelige. Uden for Roskilde
forekom treenighedssymbolet kun på nogle mønter fra Slagelse.
Harald
Harderåde, søn af kongen over det norske Ringerike, tjente en tid
hos fyrst Jaroslav i Holmgård (=Novgorod) i Gardarike og siden som leder for en hær på 500 mand som væringer i Miklegård (=Byzans,
Konstantinopel) hos den byzantinske kejser og deltog i flere krige.
I 1046 vendte han hjem til Norge, belæsset med rige gaver,
erobringer og erfaringer og blev medkonge med danske Magnus den Gode. Harald har sikkert
set de danske mønter med treenighedssymbolet, som han måske kendte
fra Byzans. Han valgte det som hovedtype, da han genindførte
møntprægning i Nidaros (=Trondhjem) og Hamar.
Da
Norges union med Sverige ophørte i 1905, bestræbte Norge sig på
alle måder for at knytte forbindelser tilbage til middelalderens
Norge. Først og fremmest gjaldt det Hellig Olav, der tramper på
hedenskabens drage, så rigsvåbenets norske løve og endelig det
formodede treenighedssymbol. Professor Bredo Morgenstierne skrev i
1908 i tidsskriftet ”Samtiden” om løsningen af denne
nationale opgave: ”De tre sammenstillede skjolde er hentet fra en
række af vore middelalderlige mynter.”
Kilde: Georg Galster i Nationalmuseets Arbejdsmark 1977.