Folkedragter er som mange andre sager i
folkelivet traditionsbårne med reminisenser fra den mere velhavende
del af befolkningen. Men i dag koster en ægte folkedragt mange
tusinder kroner, eftersom den naturligvis er håndlavet helt igennem
med de rigtige ingredienser og værktøj.
Den politiske udstilling i Fittja
lægger naturligvis an på, at folkedragterne gik af mode vel nok mest på grund af den dyre forarbejdning), og at forsøg på at holde
dem i live under de svenske industrialiseringstider var forgæves
trods en vis indsats fra grundlæggeren af Skansen og Nordiska
Museet, Hazelius. I 30'erne tog man ivrigt fat på diverse
uhistoriske, overfladiske forestillinger om dragternes udseende,
hvilken usaglighed blev imødegået af den kendte svenske æresdoktor
og folkelivsforsker ved Nordiska Museet, Sigurd Erixon. Den dragt som
dronning Silvia fik i 1983 har intet som helst med folkedragt at
gøre. Hun kunde lige så godt svøbe sig i Svenska Flaggan.
Udstillingen i Fittja "Dressing
Swedish from Hazelius to - (den fiktive) - Salander" har først været vist i USA. Den er en udmaning fra den
multikulturelbegejstrede fil.dr. Charlotte Hyltèn-Cavallius, der har
det svært med svensk (-
Hun er "styrelseledamot
i IMER-förbundet och medlem i arbetsgruppen för implementeringen av
konventionen om det immateriella kulturarvet."
IMER står for
International
migration og etniske relationer.
Den nye islamiske "Sverigesdragt" med hijab fra 2009 er tegnet, nej designet om jeg må be`- af Ful design, producent Erik Annerborn, som påpeger, at en folkedragt ikke er "något evigt" (som Allah ?), og at dragttegnerne - som mange andre mennesker i dag - er blevet truet på livet.
I
forbindelse med udstillingen i Fittja er der arrangeret 3 seminarier,
hvor der er mulighed for debat og konvertering til islam.