Helt forrykt blev det med ordet negerkys, skønt kys burde være noget behageligt, og negerkys netop er højt elsket... I Sjöbo i Skåne bor en konditor som er meget populær, fordi han arbejder - sort. Han skiltede med negerboller i vinduet. Så var Fanden løs! Han anmeldtes til diskriminationsombudsmanden i juli 03 og truedes med retssag og erstatning på 100.000 kr.
Men da anmeldersken som blegansigt ikke kunde føle sig krænket, måtte ombudsmanden opgive at føre retssag. Resultatet blev kun, at negerbollesalget steg til det femdobbelte, mens anmeldersken måtte tage hemmeligt telefonnummer for at få fred.
Konditor Frederik Andersson var målløs over anmeldelsen: der er mange ekso- tiske navne på bagværk: franske marengs, japanere, mollusker... Negerbolle-recepten er nok 200 år gammel...
”Det duer ikke med: det har det altid heddet” sagde ombudsmanden, Margareta Wadstein. ”Ordet neger er forbundet med slaveri og manglende respekt for menneskers ligeværd. Når man vil beskrive en person, så spørg, hvordan personen selv ønsker det?” Konditoren forstod ikke argumentationen (hvordan spørger man en negerbolle? - og hvad med hvid slavehandel?) Er bondekager også nedsættende? undrede han. Ombudsmanden indrømmede, at ordet negerbolle ikke nødvendigvis indebar racistisk bagtanke. – ”Det hedder chokoladeboller,” sagde Sveriges Bageriforbund. Andre navne er forældede; men Andersson ville beholde negerbollerne så længe, han kunne.
Hvor mange tåbelige påhit kan man gribe til i jagten på usynlig racisme?
Jagten drives med en energi, som var en bedre sag værdig. Jeg vil anbefale Wadstein at gøre en indsats dér, hvor der virkelig findes diskriminering og racisme! Hvis hun da forstår de fremmedes ukvemsord? På de danske hjemmesider morede man sig over sagen.
Var morskaben diskriminerende mod ombudsmanden?
Men kyssene sluttede ikke her.