Oslo (ANB-NTB):
UD (= udenrigsministyeriet) gir pengestøtte til 118 omstridte koranskoler i Pakistan, men stiller ingen krav til innholdet i undervisningen. Målet med prosjektet er å fremme dialog og religiøs toleranse.
Publisert 25.09.2007 - 08:11 Oppdatert 25.09.2007 - 08:13
Pakistan-eksperter er kritiske og frykter at Norge risikerer å støtte fundamentalistiske grupper. Ifølge Dagsavisen dreier det seg om 5-6 millioner kroner som går til koranskoler i Nordvest-Pakistan.
– Ved å ikke stille krav til at det blir undervist i noe annet enn den tradisjonelle utenatlæringen av Koranen, risikerer Norge å gi penger til skoler som fremmer jihadistiske holdninger, sier forsker Karin Ask ved Christian Michelsens Institutt til Dagsavisen.
Advarer
Forskningsinstitusjonen International Crisis Group (ICG) advarer mot ukritisk støtte til koranskoler. Ifølge ICG utgjør koranskolene i Pakistan en betydelig fare for internasjonal sikkerhet. Blant annet har koranskoler i Karachi bidratt med träning og utsendelse av jihad-krigere til både Afghanistan og Kashmir.
Selv skolene uten direkte tilknytning til vold fremmer en ideologi som gir en rettferdiggjøring av slike angrep, rapporterer ICG mars i år, ifølge Bistandsaktuelt.
150 millioner
Norge gir totalt 150 millioner kroner i støtte til utdanning i Pakistan over en periode på fem år. Prosjektet startet opp for et halvt år siden, og det er pakistanske myndigheter som står for selve gjennomføringen.
Ifølge ambassaderåd Sissel Volan i Islamabad stilles det ingen krav til de privatdrevne koranskolene, bortsett fra behov for oppgradering av fysisk infrastruktur og samarbeidsvilje.
Ask stusser over at norske myndigheter ikke har stilt krav til pensum, særlig fordi president Pervez Musharraf så tidlig som i april 2001 lovte å fjerne skoler som oppfordrer til jihad og hellig krig.
Vil vurdere
Bistandsminister Erik Solheim (SV) avfeier ikke advarslene om at koranskoler kan bidra til mer religiøs intoleranse.
– Vi vil vurdere koranskoleprosjektet. Dette forutsetter at den norske ambassaden i Pakistan følger med og slår alarm hvis det ikke fungerer etter hensiktene, sier Solheim.
Han påpeker at formålet med prosjektet i Nordvest-Pakistan er å fremme religiøs toleranse.
– Målet med prosjektet er å fremme dialog. Vi må regne med at skolene som velger å delta i prosjektet vårt, neppe er de som ligger tettest opp mot al-Qaida, men ønsker å framstå som en motvekt mot fundamentalisme. Det betyr ikke at Norge kan styre pensum, sier Solheim. (ANB-NTB)