juni 02, 2016

Vore Børn bondefanges

 - eller hvad skal man kalde det?

Fra Snaphanen 27. maj 2016:
http://snaphanen.dk/2016/0527/odetillmaangfald/

Kapitulationens nationalsang: Ode till Mångfald

“Det här är mitt land, det här är DITT land. Jag är så glad att få dela det med dig.”
Her er teksten til den nye nationalsang i sin gribende enkelthed. Sverige forsvandt,
ingen fik andre forklaringer end en løgn og en børnesang:

"Tänk om det jag ser som mitt också kan få vara ditt.
Vi kanske kan få mer om vi kan dela.
Du kan kalla mig för syster, jag kallar dig min bror.
Enade så kan vi glädja flera.

Om jag har 1 och du har inget vill jag dela det jag har.
om du har ett öppet sinne och ger mer än du tar
“Det här är mitt land, det här är DITT land
Jag är så glad att få dela det med dig.

Om du vill och om du kan får du hålla i min hand
tillsammans kan ingen bryta våra band.”
Tänk om jag kan va din vän, och alla vännerna blir flera.
Ingen skulle någonsin vara ensam.
Hela världen skulle ändra sig och kärleken bli mera.
Allting som vi har blir gemensamt.
Jag har 1 du har inget jag kan dela det jag har.
om du har ett öppet sinne och ger mig allt du tar

“Det här är mitt land, det här är DITT land
Jag är så glad att få dela det med dig.
Om du vill och om du kan får du hålla i min hand
tillsammans kan ingen bryta våra band.”


De stakkels små havde også kunnet synge: ”Ave Caesar, morituri te salutant!”

“Mitt/Ditt Land” Dilemman med Doreen Månsson – på SVT, Barnkanalen.
Doreen är producent på SVT barn och programutvecklare på SVT kultur. Nominerad som bästa programledare och nominerad för bästa program i dokumentärserien om främlingsfientlighet:
Välkomna nästen allihopa