"Usmagligt"
Dansk Folkeparti undrer sig over »usmageligt« casting-opslag fra DR b.dk - 18. 8. 2015 skriver Michael Alsen og Maja Hagedorn ved Berlingske:
DR3 søger »drukglade danskere« til et nyt program, der skal sætte fokus på unges alkoholforbug.
"- Kan du lide at gå i byen og drikke dig så fuld, at du har svært ved at huske festlighederne dagen efter? Så er du aktuel i et nyt program, som DR3 er i færd med at udvikle."
»Vi leder efter en m/k, som tæller dagene, til det bliver weekend, hvor du endelig kan gå i byen, drikke alkohol og feste med vennerne. Måske du også er en person, der ofte får såkaldte black-outs i forbindelse med indtagelse af alkohol, og selv er nysgerrig på at vide, hvad der egentlig skete dagen før ..,« lyder det i et casting-opslag fra DR.
Anette Toftegaard uddyber, hvem man søger.
»I det her nye program vil vi gerne følge nogle personer, der ved, de drikker så meget, at risikoen for blackout er lig 100 procent,« siger hun.
Men så er vi pludselig langt fra public service, lyder kritikken fra Dansk Folkeparti. Medieordfører Morten Marinus (DF) mener, opslaget er langt over kanten.
»Det sender et helt forkert signal. Jeg kan godt forstå, at de vil lave et program om unges alkoholforbrug, men hvis man tager annoncen for troende, så lyder det som fest og glade dage. Man søger unge, der vil deltage i dødsdruk, og giver så den besked, at hvis ikke de kan huske aftenen, så bliver det filmet,« siger Morten Marinus.
Han tager det forbehold, at programmet kan vise sig at have mere tyngde end casting-opslaget vidner om. For opslaget er »usmageligt«, siger han.
»Og jeg vil tillade mig at være skeptisk over for, om det bliver et program, jeg kommer til at rose. Jeg frygter, det bliver noget druk-TV, og det er ikke en del af public service-forpligtigelserne,« siger Morten Marinus.
Redaktionschef hos DR Kultur Kasper Tøstesen medgiver, at opslaget og artiklen på realityportalen.dk tegner et uheldigt billede. Hans let overfladiske tone om dette alvorlige ungdomsproblem minder i den grad om Peter Schiølers tidligere kampagne i 1977.
Hvem var Peter Schiøler?
Peter Schiøler udnævnte Tine Bryld til sin "håndplukkede" medarbejder som narkokonsulent og begge bærer deres tunge del af ansvaret for ungdommens ødelæggelse med narko og fylderi og -snagende spørgeskemaer i samarbejde med den noget berygtede psykolog Eggert Petersen.
Peter Schiøler vilde lære de unge at drikke, - -. Altså "de unge, der jo er igang med at lære at benytte alkohol"
"Der har udviklet sig en brugskultur, " skrev Schiøler, "som i sig selv har en beskyttende effekt mod de mange skadelige virkninger som uhensigtsmæssig benyttelse af alkoholiske drikke medfører....."
Væk med disse lavmålte kampagner. Vis problemerne sagligt og reelt på TV
0