august 17, 2015

Sexslaver lokker....


Nu må man vist indrømme, at Glistrup havde ret !


Poul Høi om Islamisk Stat og sexslaver  16.8.15

Medlemmer af islamisk Stat paraderede sidste år gennem den syriske by Tel Abyad, der ligger tæt på den tyrkiske grænse.
»Sex får mænd til at slutte sig til Islamisk Stat«

Af Poul Høi

Hvorfor reklamerer Islamisk Stat åbent med sexslaveri og offentliggør en prisliste på piger, drenge og kvinder? Fordi det er det ultimative argument over for enlige mænd og forklarer organisationens tiltrækningskraft, siger en amerikansk officer.
En amerikansk officer kom tidligere på ugen med et bud på, hvorfor så mange unge mænd slutter sig til Islamisk Stat. Han svar var: sex.
Thomas McNamara foretog sin motivanalyse i Small Wars Journal, et tidsskrift grundlagt af analytikere fra det amerikanske marineinfanteri, og hans forklaring lød forenklet sådan her: Mange af de islamistiske rekrutter lever i en indestængt kultur, som ordinerer afholdenhed og kolde afvaskninger, og de er omvandrede hormonbomber – og Islamisk Stat ved det.
Organisationen byder sig derfor til med et løfte om fire koner og utallige sexslaver, og med en kultur, hvor det er udtryk for »ibadah« – gudstilbedelse – at voldtage hedninge.
Beretninger fra sexslaver

Sex er således ikke bare i orden, sex gør Gud glad, og for en trykkoger af testosteron lyder den slags mere tillokkende end moskeen i Aarhus eller Birmingham.
McNamaras argument fik ikke den store opmærksomhed ved offentliggørelsen, men torsdag publicerede New York Times en reportage, som synes at underbygge hans analyse. Den amerikanske avis talte med kvinder og småpiger, som var blevet holdt som sexslaver af Islamisk Stat, og avisen interviewede også øjenvidner og eksperter, som bekræftede deres beretning.

Blandt ofrene var en 12-årig yazidisk pige, som ifølge avisen var »så lille, at en voksen med to hænder kunne nå hende om livet«. I 11 måneder blev hun holdt som slave og voldtaget af en islamistisk slaveholder, som forklarede hende, at han ikke begik en synd. Han bad før voldtægten, og når hun sagde, at det gjorde ondt, og at han skulle holde op, svarede han bare, at voldtægten »bragte ham tættere på Gud«. Han bad igen efter forbrydelsen og bedyrede atter, at islam gav ham lov til at voldtage hedninge – og at alt var godt.
Hendes historie er ikke enkeltstående, men gennemgående blandt overlevende slaver, og tidligere har Berlingskes Allan Sørensen bragt tilsvarende beretninger fra andre sexslaver.
Men hvordan kan analytikere som Thomas McNamara vide, at sexstrategien er en bevidst strategi og ikke udelukkende en følge af krigen, som det også er set i andre krige? Da den sovjetiske hær f.eks. rykkede frem gennem Nazityskland, voldtog russiske soldater op mod 1,4 mio. tyske piger og kvinder, har historikeren Antony Beevor anslået.


Forskellen er, at Islamisk Stat bevidst bruger udsigten til sex som rekrutteringsmiddel, og at IS derfor lige så bevidst går efter at sikre sig sexslaver til soldaterne. Ph.d. Matthew Barber fra University of Chicago opholdt sig f.eks. i det yazidiske område omkring Sinjar i august sidste år, hvor krigerne fra Islamisk Stat invaderede. Han har i en video på YouTube fortalt om sine oplevelser, og hvordan krigerne gik fra landsby til landsby og sorterede mænd og kvinder. Kønsmodne drenge og mænd blev skudt og smidt i massegrave, mens piger, drenge og kvinder blev ført til et slavemarked i Mosul.
»Angrebet på Sinjar var et seksuelt angreb,« siger han i videoen. »Krigerne kom med tomme lastbiler og busser for at fange kvinder og drenge og transportere dem væk som sexslaver.«
Umiddelbart vil et land eller en organisation, som begår den slags forbrydelser, benægte dem, og til sammenligning benægter eller minimerer russiske historikere stadig massevoldtægterne i Tyskland – men Islamisk Stat reagerede helt anderledes. Organisationen udsendte kort efter angrebet på Sinjar en pamflet, hvis tekst virker som et dementi af dateringen – oktober/november 2014. For teologien i pamfletten er præ-middelalderlig i sin inhumanitet og fastslår i forbløffende og anatomiske detaljer alt det, som en islamisk kriger må gøre ved en sexslave, og den smule, som han ikke må. Han må f.eks. ikke kysse en anden mands slave, selv om ejeren giver ham lov, for det involverer »nydelse«, og »nydelse« er forbeholdt slaveejeren. Men bortset fra det og nogle få andre forbehold har spaltegrise flere rettigheder end de islamistiske sex­slaver.

165 dollar for en pige

Og alt det skjulte Islamisk Stat ikke, men pralede af det, og organisationen udsendte kort efter en slaveprisliste, så potentielle rekrutter kunne afveje udbud og købekraft, akkurat som hvis de skulle købe en smartphone. Prislisten var i irakiske dinarer, og omregnet til dollar viste den, at drenge og piger op til ni år kostede 165 dollar, en teenagepige kostede 124 dollar, og ældre kvinder kostede mindre og blev billigere med alderen.

Det fremgik også af prislisten, at udlændinge havde førsteret til at købe slaver, hvilket tjener et dobbeltformål – potentielle udenlandske rekrutter får vished om, at de kan købe sexslaver, og Islamisk Stat får både rekrutter og hård valuta.
Så på den baggrund virker Thomas McNamaras motivanalyse ikke længere langt ude, og sex er givetvis ikke den eneste grund til at, rekrutter melder sig, siger han, men det er en væsentlig og overset faktor, som »må reflekteres i vores antirekrutteringsstrategi«, skriver han i Small Wars Journal.
Det er sin sag at ændre en forstenet kultur eller gøre noget ved hormonale forstyrrelser, men det er muligt at understrege, at sex­slaveri hverken er lovligt eller gudstilbedelse, og at massevoldtægt ikke i nogen religion eller noget civiliseret sted bringer et menneske »tættere på Gud«, men udelukkende tættere på en evighed i fængsel.