Lærere lod elever läre andra i klassen om islam
KRISTIANSTAD 22 maj 2010
"Hej, alla barn! Idag ska vi lära oss be till Allah!"
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/elever-larde-andra-elever-om-islam/
Hvad er meningen? Hvordan kan pædagoger tro, at de har ret til at påvirke børns sind og missionere? Hvordan kan man ignorere forældreretten til at give sine børn den opdragelse og det livssyn, de måtte ønske? Kan man ikke bare fylde dem med politisk propaganda, men også med religiøs? Skal de tilslutte sig Jehovas Vidner eller mormonerne? Eller hvad med det mere exotiske - kaste sig næsegrus for Allahs brutalitet? Eller hvad med direkte kriminel opdragelse? Lære tyvenes bedste tricks fra barnsben?
Hvad bilder pædagogerne sig ind og hvilke politikere støtter dem?
"I dag var det dags för eleverna för Näsbyskolan i Kristianstad i Skåne att berätta om sina traditioner.
FREJA ANDERSSON
– I dag ska ni få lära er lite om islam. Många av eleverna här på skolan kan mycket om kristendomen eftersom de får läsa om det här. Nu vill de lära er lite om sina traditioner och sin religion, berättar läraren Valla Wellman från Näsbyskolan för eleverna från Näsby- och Rönnowskolan.
På klassrumsgolvet har en muslimsk bönematta rullats ut. Mitt på mattan ligger en kompass som pekar mot Mecka, muslimernas heliga stad. Med hjälp av Dragam Alwe och Abbas Radhi från Näsbyskolan ska klassen få prova på att be. Samtidigt som Dragam Alwe läser bönen gör Abbas Radhi rörelserna till. Resten av klassen gör efter.
Klassen får också prova muslimska huvudbonader. Tjejerna provar sjal och killarna topi. För Wilma Nilsson från Rönnowskolan är det första gången hon har sjal på sig.
– Det kändes konstigt. Jag är inte van vid det.
Näsbyskolans elever visar också upp en film de gjort där de berättar om islam. Sist bjuds det på sötsaker från Irak.
– Jag visste ingenting om islam innan jag kom hit. Men nu kan jag lite mer, säger Josefin Wiese från Rönnowskolan.
Valla Wellin och Ingrid Rosander, lärare på Rönnowskolan, har tillsammans tagit fram idén om att integrera eleverna med varandra.
– Utbytet fungerar väldigt bra. Några av eleverna har börjat umgås privat, säger Ingrid Rosander.