TV-nyherne på DR 1 kunne i dag fortælle, at der kommer flere og flere private vuggestuer og børnehaver. Forældre gjorde blandt andet gældende, at man meget nemmere kunne komme til orde dér, eftersom ens ønsker ikke først skulle igennem et trægt kommunebureaukrati.
Det må vel også betyde, at forældre begynder at være lede og kede af den pædagogopdragelse, som både børn og forældre har lidt under i nogle årtier. Da 68´erne rullede sig ud, gjaldt det at oplære ungerne i den marxistisk mentalhygiejniske ideologi. Og en del af dem, der blev indoktrinerede, holder fast i den utopiske livsløgn.
En af datidens foregangspersoner var cand.psyk. Arne Sjølund, som havde været på studierejser i Sovjet. Han skrev i Dansk pædagogisk Tidsskrift (her citeret fra tidsskriftet AKTION nr. 4/1978): ”Kun det klasseløse samfund giver mulighed for dannelsen af det alsidigt og harmonisk udviklede menneske til forskel fra det af den kapitalistiske egeninteresse fremmedgjorte og splittede menneske. Forandringer af samfundets økonomiske system er forudsætningen for denne frigørelse af mennesket, men ikke nok. Samtidig skal mennesket opdrages til at kunne skabe dette samfund. Dette er marxismens vigtigste teser. I dannelsen af det alsidige og harmoniske menneske, der skal skabe det fremtidige kommunistiske samfund, har børnehaven den vigtigste opdragelsesfunktion.”
Det må vel også betyde, at forældre begynder at være lede og kede af den pædagogopdragelse, som både børn og forældre har lidt under i nogle årtier. Da 68´erne rullede sig ud, gjaldt det at oplære ungerne i den marxistisk mentalhygiejniske ideologi. Og en del af dem, der blev indoktrinerede, holder fast i den utopiske livsløgn.
En af datidens foregangspersoner var cand.psyk. Arne Sjølund, som havde været på studierejser i Sovjet. Han skrev i Dansk pædagogisk Tidsskrift (her citeret fra tidsskriftet AKTION nr. 4/1978): ”Kun det klasseløse samfund giver mulighed for dannelsen af det alsidigt og harmonisk udviklede menneske til forskel fra det af den kapitalistiske egeninteresse fremmedgjorte og splittede menneske. Forandringer af samfundets økonomiske system er forudsætningen for denne frigørelse af mennesket, men ikke nok. Samtidig skal mennesket opdrages til at kunne skabe dette samfund. Dette er marxismens vigtigste teser. I dannelsen af det alsidige og harmoniske menneske, der skal skabe det fremtidige kommunistiske samfund, har børnehaven den vigtigste opdragelsesfunktion.”