Ganske uafhængigt af om vi individuelt elsker eller ikke elsker hunde og deres visitkort på gaderne (hvilke er blevet meget sjældnere efter kampagner til hundeejere), så anerkender vi vel i al almindelighed hunden som den trofaste og dygtige livsledsager, den er (med undtagelse af uopdragne bidske hunde!). Vi er fulde af beundring over hunde, der finder forulykkede mennesker under snelaviner, jordskælvsramte byer, tsunamiruiner etc. eller som hjælper politiet at finde forbrydere eller narkosmuglere. Veltrænede hunde tager sig af vore blinde medmennesker og mange ensomme mennesker får glæde af en hund i dagligdagen. Muslimer synes kun at have blik for hyrdehunde som en økonomisk tilgang (se artiklen længst nede om islams syn på hunde).
(Ovenstående foto: danske hunde vogter Københavns Rådhus).
Nej, lad os synge den herlige svenske vise om at tage hunden med i himlen. Her på dansk:
Må man ha' hunde med i himlen
Himmelhunden/ Må man ha' hunde med sig ind i himlen
Musik: Hasse Anderson - Dansk tekst: Theodor
På en markedsplads hvor jeg var færdig med at spille
stod jeg kold og træt bag scenen og slapped' af
da jeg hørte nogen mumle ganske stille
og en mand med en lille hund så på mig og sa':
Hej du spillemand vil du si' mig med det samme og
Musik: Hasse Anderson - Dansk tekst: Theodor
På en markedsplads hvor jeg var færdig med at spille
stod jeg kold og træt bag scenen og slapped' af
da jeg hørte nogen mumle ganske stille
og en mand med en lille hund så på mig og sa':
Hej du spillemand vil du si' mig med det samme og
vær' ærlig for jeg mener hvert et ord
når vor herre slukker livets flamme
og man skal forlade denne jord
må man ta' hunden med sig ind i himlen
den er sød og den har vær't min bedste ven
den er klog og fin
og har lige vær't i bad
hvis man må du spillemand så bli'r jeg glad.
Jeg svared' ham lidt kort da jeg sa'e hør
din hund kommer nok i himlen, når den dør
det var sent og jeg sku' køre hjem
da jeg sad der i bilen tænkte jeg på manden igen
Hej du spillemand vil du si' mig med det samme
og vær' ærlig for jeg mener hvert et ord
når vor herre slukker livets flamme
og man skal forlade denne jord
må man ta' hunden med sig ind i himlen
den er sød og den har vær't min bedste ven
den er klog og fin
og har lige vær't i bad
hvis man må du spillemand så bli'r jeg glad.
For ham var sagen jo så vigtig
at han fortjente et ærligt svar
men hvem kan svare helt oprigtigt
på om hunde, der dør, får plads hos himmelens far?
Hej du spillemand vil du si' mig med det samme
og vær' ærlig for jeg mener hvert et ord
når vor herre slukker livets flamme
og man skal forlade denne jord
må man ta' hunden med sig ind i himlen
den er sød og den har vær't min bedste ven
den er klog og fin
og har lige vær't i bad
hvis man må du spillemand så bli'r jeg glad.
______________________________________
_____________________________________
Ølhunden ved nedgangen til Rådhuskælderen
på Københavns Rådhus. Det var oprindeligt tanken, at Rådhuskælderen skulde være >>
offentligt tilgængelig
_______________________________________________________________________
Trykkefrihedsselskabets skrift ”Sappho” bragte i torsdags 12/12 13 en artikel om islams syn på hunden: Derfor er hunden uren i islam
I
islam ringeagtes og forfølges hunden med henvisning til Muhammeds
bud.
Fatwa
mod hunde og deres ejere er realiteten i Iran.
29 medlemmer af det iranske parlament har stillet lovforslag om helt
at forbyde hunde.
Hunde
er ikke blot urene, men hvad åbenbart er tilsvarende slemt: ejerskab
af hunde er et udtryk for vestlig kultur, som skal bekæmpes, og i
stedet skal de sande islamiske værdier stilles i højsædet. Og
imamerne i Iran er ikke alene om at have denne opfattelse af hunde og
deres ejere. Overalt i den muslimske verden ringeagtes og forfølges
hunde.
Ydermere
breder den muslimske opfattelse af hunde sig til den vestlige verden
i takt med den muslimske indvandring hertil.
Imam:
Hundeejere er satans slaver
Det
er naturligvis ikke alle muslimer, der er så skråsikre i deres
holdning til hunde og som slavisk følger sharia. Det vidner de mange
spørgsmål om på forskellige islamiske web-sider jorden rundt. Der
spørges, hvorfor hunde er urene og om muslimer må have hunde som
husdyr og kæledyr.
Og
i svarene henvises til haditherne’s udtalelser om hunde – og der
er mange – og det fremgår, at man gerne må have hunde, hvor de er
nødvendige og nyttige f.eks. som hyrdehunde. Men ellers er de urene
og må dræbes. På et dansk websted sættes der trumf på:
”Det
er blevet videnskabeligt bevist, at der findes farlige bakterier på
hundens hud og hår, som kan overføres til mennesket… og disse
bakterier kan ikke dræbes med andet end sand.”
Så
ved vi det. Videnskaben skal nok blive taknemmelig for at erfare, at
sand renser og helbreder. Det er naturligvis det rene vrøvl, men
tjener til at styrke troen på, at sharia er godt.
På
den islamiske hjemmeside Islam-qa spørges der også, hvorvidt det er
i orden at have en hund som kæledyr.
I
svaret citeres en passage fra Hadith Muslim (2978), der betoner, at
hvis man har hund som kæledyr, så vil det trække fra i regnskabet
over ens gode gerninger. Imamen, der svarer, går så vidt som til at
fastslå, at alle hunde bør dræbes, og at det er efter inspiration
fra satan at man har hunde, og at hundeejere er satans slaver.
Engang
var hunde accepterede
I
selve Koranen nævnes hunde kun tre gange og i neutrale vendinger. I
den muslimske version af legenden om syvsoverne fra Ephesus optræder
en hund i en central rolle i modsætning til i den tidligere kristne
version af legenden.
I
begge udgaver flygter en gruppe unge mænd, syv i alt, fordi de er
forfølges på grund af deres tro. De skjuler sig i en klippegrotte
og lægger sig til at sove. Flere hundrede år efter vågner de op og
erfarer at landet i mellemtiden er blevet kristent (eller muslimsk)
og de dør kort efter. I den muslimske udgave medbringer en af
mændene sin hund og den vogter grotten, så ingen tør gå derind.
I
den muslimske udgave er hunden altså på ingen måde uren,
tværtimod, for den passer på de gudfrygtige mænd
I
en anden passage i Koranen ser en prostitueret en tørstende hund ved
en brønd. Hun får medlidenhed med hunden, tager sin sko af og
fylder den med vand fra brønden og lader hunden drikke deraf.
Muhammed
ser det og tilgiver alle hendes synder og tillader hende at komme i
paradis. Det er svært at forestille sig, at Muhammed ville tilgive
en prostitueret fordi hun reddede en hund, et dyr som han ellers
siges at have befalet dræbt.
Men
i beretningerne om Muhammeds liv, levned og gerninger, hadith’erne,
kan man læse om Muhammeds syn på hunde. Her finder man bl.a.
følgende citater:
”Allahs
apostle sagde: hvis en hund drikker af en skål, er det yderst
vigtigt at vaske den 7 gange. ”Den som tager en gave tilbage, som
allerede er givet, er som en hund, der spiser sit eget opkast”,
"Barmhjertige engle går ikke ind i et hus, hvor der er en hund
eller et billede…” ”Hvis hunde ikke var blandt skabninger,
ville jeg beordre dem alle dræbt. Men dræb enhver sort hund.”
Det
udløste en fatwa, da Lars Vilks tegnede Muhammed som hun
Hunde har
altså meget kort snor i islam. Man kan godt få lov at have en hund,
men må hverken købe eller sælge hunde, ligesom de kun må bruges
som hyrdehunde og jagthunde. Hunde må ikke bo eller opholde sig
indendørs; de er urene, nogle er endda dæmoner, og det er ingen
synd at dræbe hunde.
Alle
disse udsagn stiller muslimer med tre valg: De kan enten dræbe hunde
eller i det mindste undgå dem eller de kan konkludere, at
hadith’erne har forvansket profetens ord eller endeligt, at
Muhammed tager fejl ogfølgelig ikke skal adlydes.
I
dag vil ethvert fornuftigt tænkende menneske indse, at påstanden
om, at hunde er urene og derfor bør undgås, er det rene vrøvl. Der
er intet belæg for sådanne påstande, og det eneste fornuftige, man
kan sige herom, er at man derfor ikke må spise dem.
Hadith’erne
er skrevet længe efter Muhammeds død. De danner sammen med Koranen
grundlaget for islamisk teologi, filosofi og love (sharia). Muhammed
og andre fra hans følge citeres og profetens ord opfattes som lov og
befaling for alle rettroende muslimer.
Den
hellige hund
Men
hadith’erne tjener også andre interesser: de samtidige imamers! I
midten af 700-tallet erobrede de arabiske muslimer Perserriget. Her
var statsreligionen Zarathustrianisme, en af verdens ældste
religioner, grundlagt for ca. 3500 år siden og var i 1200 år,
indtil muslimerne kom, den officielle religion.
På
et punkt adskiller Zarathustrianisme sig
fra islam. Hunden var hellig i deres religion. Man skulle beskytte
den og passe godt på den. Hunden havde også en religiøs funktion,
dens blik kunne rense og uddrive dæmoner og hunden beskyttede broen,
der førte til himlen.
At
dræbe en hund var lige så galt som at dræbe et menneske. Og ved
begravelser blev en hund ført ind i rummet, hvor liget lå for at
snuse det og derved konstatere, at der ikke var tale om skindød.
I Zarathustrianismens hellige skrifter er der detaljerede
anvisninger på, hvorledes hunde skal behandles.
Da
de muslimske arabere erobrede Persien, blev perserne behandlet som
dhimmier, ligesom kristne og jøder, dvs. som andenklasses borgere,
der skulle betale en særlig beskyttelsesskat, og deres religion blev
i nogen grad undertrykt.
Og
som det oftest er tilfældet, blev alt, hvad der var helligt i den
ene religion, af erobrerne betragtet som vanhelligt, og det blev
understreget ved at gøre den urene hund hos muslimerne endnu værre.
Og det kom til udtryk utallige steder i hadith’erne.
Der
var ikke og er ikke konsensus hos muslimske lærde om ægtheden af
hadithernes beretninger om den sataniske hund, dvs. om Muhammed
virkelig har udtrykt sig sådan eller om han er blevet lagt ord i
munden. Men disse var og er i mindretal og den herskende opfattelse i
islam er, at hunden er uren, skal undgås, må dræbes osv.
Et
stille muslimsk oprør?
Mange
muslimer har valgt at ignorere Muhammeds ord enten fordi de mener, at
Muhammed tager fejl eller fordi de mener, at haditherne har lagt ham
ord i munden. En kvindelig amerikansk muslim af egyptisk oprindelse
skriver således på en islamisk hjemmeside:
”Min
hund, en terrier-boxer gadekryds er det eneste loyale og blivende
gode i mit liv. Mange af mine venner har i de seneste år anskaffet
sig en hund, men der er stadigvæk andre, der ikke vil besøge mig,
fordi jeg har hund.”
I
Pakistan findes der hjemmesider, hvor i tusindvis af hunde ønskes
solgt eller købt. Og den tidligere præsident, Pervez Musharraf har
to hunde, som han ofte blev fotograferet med. Da Ayatollah Naser
Shirazi i Iran udstedte sin fatwa mod hunde og deres ejere, blev det
negligeret og hunde og deres ejere kan fortsat ses i Teheran, hvor
der er mange hundesaloner, hvor hunde kan blive klippet og plejet.
I
Toronto, Canada, har muslimske hundeejere endda arrangeret en
protestdag: ”Gå tur med din hund foran moskeen”.
Så
måske om føje år, når alverdens muslimer har indset, at hunden er
menneskets bedste ven og at Muhammed tager fejl eller er blevet
fejlciteret, vil shariaens lovregler om den urene hund og hvorledes
den skal behandles, blive ignoreret. Og når først et dogme er
faldet, kan de næste stå for tur!
Hunden,
det vestlige menneskes bedste ven, kan i fremtiden gøre
menneskeheden endnu en tjeneste.