B.T.
Messerschmidt afslører rygter: Sådan vil de ændre
EU-traktaten
Af Steffen M. Skjærlund
Fredag den 29. november 2013, 13:00
Morten Messerschmidt (DF) beretter om opsigtsvækkende rygter, der er stærkt
præget af udtalelser fra formanden for EU-Kommissionen, José Manuel Barroso (billedet). Foto: EPA / Liselotte Sabroe Se stort billede
Morten Messerschmidt (DF) beretter om opsigtsvækkende rygter, der på det
seneste er begyndt at spredes i EU-parlamentet.
Rygterne siger, at flere af EUs stats- og regeringsleder allerede er enige
om, at der skal en traktatændring til, hvis euroen skal overleve. Planen er, at
man skabe en føderation af nationalstater, fortæller EU-parlamentarikeren Morten
Messerschmidt (DF).
- Der har været plukvis af meldinger fra forskellige sider gennem de
seneste år. De går på, at hvis eurozonen skal på rette køl, så er man nødt lave
en meget mere omfattende traktat, hvor hele finanspolitikken og skattepolitik og
så videre styres over til EU. Kommissionen bliver så den eneste regering, siger
Morten Messerschmidt til bt.dk.
Ingen konkrete afsløringer - endnu
Planerne for eurozonen vil man ikke afsløre før det kommende
Europa-parlamentsvalg i maj 2014 - og det er der en helt bestemt grund
til.
- Det, jeg hører nede i Bruxelles, er, at man ikke vil tale om det på denne
side af parlamentsvalget, for det vil gøre europæerne nervøse og skeptiske for,
om de nu mister mere magt og penge. Men så snart man er ovre parlamentsvalget,
så sætter man processen i gang, og det er både med José Manuel Barroso, Angela
Merkel og en stribe af de store stats- og regeringschefer, der har den holdning,
siger Morten Messerschmidt.
Idéen til en føderation - en forbundsstat - i Europa luftede formanden for
EU-Kommissionen, José Manuel Barroso, allerede sidste år.
- Vi er nødt til at bevæge os i retning af en føderation af nationalstater.
Dette er vores politiske horisont, fastslog Barroso den gang.
Den tanke finder Morten Messerschmidt en smule ambivalent.
- Jeg er altid lidt skeptisk, når man laver ny traktat. De seneste 30-40 år
har Folketinget og danskerne fået mindre indflydelse på grund af det. Men hvis
Storbritannien får ført deres vilje igennem og få flere områder tilbage, så
kunne vi lægge os i slipstrømmen, og det kunne ende positivt, da vi måske kunne
få mere selvstændighed tilbage.
Kan få betydning for Danmark
Det kan blive både en dreng og en pige for Danmark afhængig af, hvordan
traktaten bliver skruet sammen.
- Det kommer lidt an på, hvordan man ændrer traktaten. Hvis man gør det
helt klinisk i forhold til euroen, kommer det i udgangspunkt ikke til at betyde
noget for Danmark. Men hvis for eksempel dele af bankunionen bliver indskrevet,
eller hvis man begynder at ændre på den positionelle fordeling mellem
parlamentet og ministerrådet osv., så kunne det meget vel komme til at betyde
noget for Danmark, og så skal vi til igennem hele den der
traktat-godkendelsesproces igen, lyder det fra Morten Messerschmidt.
En traktatændring, som den Barroso lægger op til, vil efter alt at dømme
skulle til folkeafstemning i Danmark. Før det overhovedet kommer så vidt, skal
de europæiske statsledere sige god for planerne, og det synes de allerede enige
om ifølge rygterne.
Europa-parlamentsvalget finder sted i maj
2014.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Et kik tilbage på en gammel, men Nu meget aktuel artikel fra 2005:
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Et kik tilbage på en gammel, men Nu meget aktuel artikel fra 2005:
Er
råddenskaben i Bryssel overstået?
EU-traktaten om
optagelse af 10 nye stater i EU-Unionen undertegnedes den 16. april
ved foden af Akropolis. Ved ”demokratiets vugge”, sagde man for
at forespejle, at EU er en arvtager til fortidens græske demokrati!
En forulempning mod de gamle atenensere! En græsk politiker var mere
jordnær i TV og udtalte håb om, at EU skulde blive mere åbent.
Tiden er inde til
et tilbageblik. Læser man Jean Monets og Jacques Delors tanker om
det EU, de arbejdede på, ser man at det fra begyndelsen gjaldt at
nedbryde nationalstaternes suverænitet og smelte alt sammen til en
fælles enhedsstat.
Bernhard Connolly blev
ansat i EU-kommissionen 1978. Han blev leder for kommissionens
afdeling for monetære opgaver, men blev så chockeret over
hemmelighedsmageriet og hændelserne i magtens elfenbenstår, at han
følte sig tvungen til at afsløre det for enhver pris.
1995 udkom hans bog ”The
rotten heart of Europe” (”Europas rådne hjerte”) om det
”økonomiske og politiske perverterede samarbejde”, som skulde
lede til EMU.
Bogen vakte opmærksomhed.
Uddrag citeredes i engelske massemedier den 4. september 1995 –
samme dag som EU-kommissionen holdt sin første pressekonference
efter sommerferien. Naturligvis stillede journalisterne en masse
spørgsmål til kommissionen angående de afsløringer, som Connolly
kom med.
De kunde ikke svare, eftersom
de ikke havde læst bogen. Men en ting var de overbeviste om: mandern
skulde fyres. Og fyret blev han. Samtlige dørvogtere fik hans foto
og nægtede ham adgang, allerede inden man havde angivet nogle
disciplinære begrundelser. Disse kom imidlertid og resultatet var på
forhånd givet.
Connolly havde skrevet bogen
uden tilladelse fra kommissionen. Han forsvarede sig med, at
den ikke indeholdt noget nyt eller utilgængeligt materiale.
På 400 sider fortalte Connolly
indgående og velbegrundet om ”Europas rådne hjerte”,
valutasamarbejdet og det politiske rævespil. Euroen skulde efter
hans argumentation løfte den politiske union på plads. Eliten i
Frankrig og Tyskland skulde dele magten. De europeiske politikere
skjulte ikke, at de vilde skabe ”The United States of Europe”,
specielt ikke når de snakkede indbyrdes eller var uden for
valgperioden.
Connolly skriver:
”Allerede fra de første
forberedelser til Rom-traktaten argumenterede Jean
Monet ihærdigt for, at
nationalstaterne skulde overlade magt til en gradvis opbygning af en
enhed og en samling af den effektive bureaukratiske elite i Europas
lande, så at man skabte et kraftfelt,
hvor en union ikke længere kunde stoppes. Overgivelsen
af magt skulde begynde med relativt ukontroversielle økonomiske
funktioner og stålproduktionen for på den måde at mindske uroen
for at den nationale
suverænitet blev brudt ned.
Man skulde sørge for, at magten ikke
skulde kunne føres tilbage igen. Dette
garanteredes gennem traktatdoktrinen ”acquis communitaire”, som
sikrede at al magt som overgaves til EU's samfundsinstitutioner
gjordes til permanent EU-lov, mens man samtidigt strøg den i
medlemslandenes nationale lovsamlinger.
I
det nye Europa er magt
og ansvar tydeligt adskilt. Også
hvor der formelt findes offentligt ansvar, er det ikke lovfæstet.
Den europeiske Centralbank (ECB) hævdede
for exempel at den er ”den mest gennemsigtige centralbank” i
verden, fordi den trykker et kommunikè efter hvert møde i rådet.
Men bankens ansvar er ikke lovfæstet - det er helt enkelt en
politik, som banken har valgt af bekvemmelighed.
”Frankrig
og de fleste andre lande var imod den såkaldte stabilitetspagt, som
skulde sikre, at centralbanken holdt tøjlerne fuldkommen stramt.”*
”Kampen om hvem som skulde udse chefen for ECB afgjordes: Det blev
indtil videre Frankrig. Der bliver ikke rent automatiske sanktioner
imod et land med vedvarende underskud. Der kræves nu 2/3 af
stemmerne fra dem, der er tungen på vægtskålen i de aktivt
deltagende EMU-lande for at gennemføre sanktioner. Frankrig fik
desuden godkendt et såkaldt ”stabilitetsråd” og på den måde
en direkte politisk rolle indført i den monetære politik gennem at
man nu f.ex. skal formulere retningslinjerne for vexelkurs for
Euroen.”
Glem
alt om den hårde, stabile Euro. Det
var kun lokkemad for noget helt andet. Nationalstaterne
skulde fratages deres suverænitet og
EU-staten skulde gennemtrumfes. I øvrigt kommer den rene økonomiske
stabilitetspakt, indført uden at landene har ordning i sine
økonomier, at føre til virkelig ustabilitet.
Den
12. februar 1998 meddelte 154 tyske økonomiprofessorer med Wilhelm
Hankel som talsmand, at Europrojektet var fuldkommen udsigtsløst.
Det omtaltes samme dag på TV-programmet ”Tagesschau” (fra ARD
TV). Hankel er professor i pengepolitik og udviklingsøkonomi ved
Göthe Universitetet i Frankfurt am Main.
Til
slut skal siges, at Connolly i dag er økonomisk rådgiver for en
række multinationale selskaber og europeiske nationalbanker.
*)
Emnet faldt allerede til jordenpå Dublin-topmødet 1998.
Opr.
Skrevet 4. juni 2005 af Gertrud Galster