Den tyske journalist Jutta Rabe ignorerede den ”gravfred”, som myndighederne i Sverige og andre Østersølande havde lyst over ulykkesstedet, og foretog dykninger ved vraget trods forbudet. De mange fortielser og mørkelægninger omkring haveriet pegede på, at myndighederne havde noget i klemme. Hvorfor skulle man ellers foreslå at begrave vraget under cement?
Der udstedtes arrestordre mod Jutta Rabe i de lande, som havde underskrevet ”gravfreden”, men den udløb 2006, og her i marts var Rabe så på besøg i Sverige. Hun har navnene på 6 højt ansatte militærfolk fra Estland, Finland og Tyskland, som har bekræftet over for hende, at russisk militærmateriel befandt sig i to lastbiler om bord på Estonia på ulykkesnatten. Det er tidligere kommet frem, at man havde lignende transporter den 14. september og den 20. september - altså kort før Estonias havari 1994. Man har hævdet, at der selve den skæbnesvangre nat ikke var tale om transport af militærmateriel, men Jutta Rabe mener, det er løgn.
En expertgruppe, der er nedsat af Estlands regering, skal udarbejde ny rapport til oktober 2007. Den arbejder under ledelse af rigsadvokaten Margus Kurm, som også har navnene på de 6 ovennævnte militærfolk. Nævner han dem ikke, vil Jutta Rabe offentliggøre dem, siger hun og forventer, at nogen vil blive anklaget i forbindelse med havariet.
Kilde: TT