Selvom
der er forskel på tanker og udtryk i Nord- og Sydeuropa, har vi alle
samme besvær med de samme såkaldte ”krænkelser”. Her er et italiensk læserbrev fra bloggen www.lisistrata.com.news.
En
skolepige gjorde korsets tegn, da hun gik forbi en ambulance og blev
skældt ud af sin lærer: hun krænkede andre religioner!
En
regional skolerådgiver har nu henvendt sig til formanden for den lokale
undervisningssektor i provinsen Emilia Romagna med en forespørgsel
angående episoden i byen Reggio Emilia, hvor en religionslærer
har bebrejdet en elev i tredje mellem at slå korsets tegn for sig,
da hun gik forbi en ambulance. (En tidligere ganske almindelig
folkelig tradition, som også ses ved kirkegårde, siger Spydpigen).
Læreren
genoptog godmodigt sagen idet han mindede pigen om, at en sådan
gestus kunde støde andre elevers følelser, hvis de ikke var troende
eller hørte til andre religioner, og rådede hende til næste gang
bare at banke under bordet eller lignende.
Lignende
ting er foregået i årevis. Varianten her er, at bebrejdelsen mod
pigen kom fra religionslæreren. Dette får rådgiveren (og også
undertegnede) til at tænke, at læreren kan have fået, - lad os
sige det sådan – nogle instrukser om professionel etik og har
holdt sig til disse i frygt for, at nogen anden elev skulde anmelde
hans undladelse og erklære sig krænket.
Det
er den bedste hypotese, fordi den (til dels) giver os mulighed for at
frikende et medlem af en branche, nemlig lærernes, som allerede er
tilstrækkelig mishandlet.. Naturligvis er der ikke nogen, der vil
ramme ud efter Røde Kors, men man skal heller ikke gøre sig morsom.
Man får vel mest lyst at tænke på noget andet. Dog kan man ikke
tie med det hykleri, som hersker ved sådanne sådanne episoder som
denne, som desværre ikke er sjældne.
Jeg
vil minde om, at en og anden ivrig embedsmands beslutning om at
fjerne julekrybber, juletræer, krucifixer og andre religiøse
symboler fra de lokale offentlige rum, og specielt fra skolerne, går
mere end tredive år tilbage, til den tid hvor man kun hørte
italiensk på gaderne og de store oversvømmelser af indvandrere
endnu ikke var kommet.
Det
var altså dengang en snak mellem italienske akademikere. For tredive
år siden underviste man i grundskolen om, at videnskab kan man tro
på, for den fremlægger beviser, men religion lader sig ikke bevise.
For godt tredive år siden begyndte polemikken om julekrybber og
krucefixer, da der ikke var medlemmert af andre religioner i vore
skoler, eller næsten ikke. Derfor er historien om, at en gestus som
at korse sig krænker dem, der har en anden tro, en fed løgn, også
selvom det er sket, at medlemmer af andre religioner giver sig af med
denne snuskede leg (at kalde sig ”krænkede”). Den sande og
ærlige tro krænker ikke nogen og skiller ikke nogen. Ond tro eller
handling mod bedre vidende – det skiller derimod og synes fortsat
at vokse.
Det er trist at tænke på, st en civilisation som vor, der bygger på menneskets ubestridelige værdi, bliver reduceret til alene at gælde respekt for dem, der kan udøve pression, dem der har magt. I hadet mod mennesker, som gemmer sig bag en maske af gode følelser og som præger kulturen hos så mange (politikere, journalister og intellektuelle) er jeg personlig stolt over at være med i kirken, som stadig ved hvordan man gør sin røst hørt i forsvar for de fattige, for dem, der har mistet håbet, og for dem uden fædreland.
Og som ikke er bange for religionslærerne i provinsen Emilia, men fortsætter med at slå korsets tegn for sig
.