Jeg
har modtaget følgende indlæg fra Ebbe Vig i anledning af min omtale
af den lærer-rige legestue på seminariet i Haderslev, et gammel
artikel i JP fra 2010
http://jp.dk/morgenavisen/meninger/article2228210.ece?ncc=1,
lagt ud på Spydpigen 17.1.2014.
11.
marts 2011: Vi
kan oplyse at flere uafhængige førstehåndsvidner klart beskriver
seminarieuddannelsen i dag som en art farce i stil med TV-programmet
‘Gæt og Grimmasser’, hvor alle de smarte, virkelighedsfjerne
pædagogiske metoder gøres til ét stort teoretisk miskmask med især
skyldig inddragelse af sindelagsteori, diskursteori o.lign.
Diskursteoriens indsigter anvendes til at blotlægge oprindelige
diskurser (idealer/koder). Diskursorden betegner totaliteten af
diskursive praksisser indenfor institutioner eller samfund og deres
indbyrdes forhold.
Vi
har sagt det forlængst – Danmark under afvikling
http://danmark.wordpress.com/2006/05/29/folkeskolen-er-brudt-sammen/
I lang tid undrede det os, at vi ofte mødte undervisningspligtige børn rundt om på gader og for eksempel på skovstierne om formiddagen. Det undrer os ikke længere. Vi er så heldige, at vi har et par skolelærere på nært hold, der nu har valgt at tage bladet fra munden og fortælle os sandheden om, hvad der sker, selvom det længe krævede overvindelse; og det er da til at forstå.
I lang tid undrede det os, at vi ofte mødte undervisningspligtige børn rundt om på gader og for eksempel på skovstierne om formiddagen. Det undrer os ikke længere. Vi er så heldige, at vi har et par skolelærere på nært hold, der nu har valgt at tage bladet fra munden og fortælle os sandheden om, hvad der sker, selvom det længe krævede overvindelse; og det er da til at forstå.
Børnene
gider ikke have undervisning, og når de ikke gider, går læreren
med dem i skoven, eller de tager en tur i byen. Nu skal de have
fleksible ferier og ditto mødetider. Der er ingen pligter længere;
de tilsidesættes i hvert fald. Går vi til det næste trin, som skal
følges af næsten halvdelen af alle undervisningspligtige, som vi
vel ynder at fastholde det, så er valgfriheden med hensyn for
eksempel fag i gymnasiet nu sådan, at der kan tildeles 200
forskellige studentereksaminer. Valgfriheden førte til værdiløshed.
2006: 97
pct. af lærerne i naturfag og teknik i
Folkeskolen har ikke haft disse fag som liniefag på seminariet.
http://danmark.wordpress.com/2007/06/12/forskerspiralen-gentages-men-skoven-kan-ikke-ses-pga-for-mange-traeer/
Forskningsminister H. Sander har fundet en interessant forskerspiral. Kun én ud af 35 forskere stammer fra forældre uden for universitetsverdenen – især interessant når man ser lidt nøjere på kendsgerningerne og sammenholder med:
Forskningsminister H. Sander har fundet en interessant forskerspiral. Kun én ud af 35 forskere stammer fra forældre uden for universitetsverdenen – især interessant når man ser lidt nøjere på kendsgerningerne og sammenholder med:
I
1970-erne råbte 68-generationen op om, at der skulle brydes med
datidens onde cirkel med alt for få på universiteterne, der havde
forældre uden en universitetseksamen.
Hvad
kan vi lære heraf: At 68-generationen ligedes satser på deres egne
børn (deres børnebørn søger uddannelserne nu) ved
udvælgelsen af de egnede til gymnasiet og dermed til
universiteterne. Derudover lærer skoleeleverne ikke nok i centrale
fag, bl.a. matematik og naturfagen (fysik, kemi, biologi, teknik),
helt nede fra i Folkeskolen, og det fører til, at fag som matematik,
fysik, kemi, tysk og fransk vælges på det lave fællesniveau i
gymnasiet. Dette fører selvfølgelig ikke til universitetseksaminer
endsige forskningsresultater. I øvrigt stikker de dygtigste af til
England og USA.
“Undervisningsministeren
får meget svært ved at leve op til ambitionen om mere naturfag i
folkeskolen. Der er nemlig under 10 procent af de nye
seminariestuderende, der har valgt naturfag som linjefag. På flere
seminarier er der så få elever, at linjen slet ikke bliver
oprettet. Det er stik imod regeringens mål med sidste års ændring
af læreruddannelsen, der skulle styrke naturfagene fysik/kemi og
natur/teknik…”
Dette
betyder at eleverne i folkeskolen ikke interesserer sig for fagene,
dernæst har ikke tilstrækkeligt mange højt niveau i disse fag i
gymnasiet og endelig kommer vi til at mangle ingeniører, læger,
naturvidenskabeligt uddannede og edb-uddannede. Dernæst vil
forskningen i fagene svækkes. Slutresultatet er at vore nødvendige
videns- og kompetence- og erhvervsbaser i Danmark forholdsvis hurtigt
nedbrydes. Og der er formentlig ingen vej tilbage. Det skyldes at
ingen regering reelt har bekymret sig herom i knap 30 år.
Ikke
overraskende det samme i Sverige
Omstillingen
til den internationale konkurrence i f.eks. uddannelsesektoren ligger
fortsat brak, og folkeskolen og gymnasiet henstår fortsat i kaos. På
10 år er en fjerdedel af al industriproduktion lukket eller flytter
ud af landet. Det drejer sig om 110.000 jobs.
Det, der bekymrede eliten var ikke deres egne dispositioner, men netop deres egne positioner. De kunne nemlig regne ud, at når deres ideologiske konstruktion, velfærdssamfundet, havde kørt på skinner nogle få år, ville antallet af børnefødsler blandt danskerne falde drastisk, da begge forældre nu skulle trække læsset. Det valgte de en ideologisk løsning på på trods heraf, hvorpå alverden blev inviteret til Danmark for at føde børn.
Det, der bekymrede eliten var ikke deres egne dispositioner, men netop deres egne positioner. De kunne nemlig regne ud, at når deres ideologiske konstruktion, velfærdssamfundet, havde kørt på skinner nogle få år, ville antallet af børnefødsler blandt danskerne falde drastisk, da begge forældre nu skulle trække læsset. Det valgte de en ideologisk løsning på på trods heraf, hvorpå alverden blev inviteret til Danmark for at føde børn.
PISA
2009: http://danmark.wordpress.com/2010/12/09/danmarks-erhvervs-og-vidensbaser-er-fuldstaendig-udhulede/
Læsning: en fireogtyvendepladsMatematik: en nittendepladsNaturfag og teknik: en seksogtyvendeplads
Læsning: en fireogtyvendepladsMatematik: en nittendepladsNaturfag og teknik: en seksogtyvendeplads
Supplement:
Kilde: http://www.berlingske.dk/skolen/handelsskoleelever-regner-som-boern-i-4.-klasseTietgenskolen
i Odense har undersøgt de 100, der startede på skolens
erhvervslinie: Halvdelen kan kun læse på 3. og 4. klasses niveau.
80 regner på 3. og 4. klasses niveau.
Hvad er det, der foregår fra eleverne er 10-11 år til de forlader folkeskolen?
Hvad er det, der foregår fra eleverne er 10-11 år til de forlader folkeskolen?
Vi
er virkelig ude på den tyndeste is: Velfærds-danmark kan ikke med
Bertel Haarder-retorik efter rundtur på skolerne reddes med
fitness-træning i stedet for gymnastik, der pjækkes fra p.g.a. af
afskaffet disciplin. Og heller ikke med tre i stedet for to
fremmedsprog i folkeskolerne, så længe kun 10 pct. af
seminaristerne vælger naturfag (fysik, kemi, teknik og biologi) som
liniefag på seminarierne.
Den
danske Folkeskole ligger i bund med antallet af elevernes
undervisningstimer sammenlignet med andre lande. 30% af de lønnede
timer går med undervisning. Eleverne modtager relativt få
undervisningstimer samtidig med de er blandt de dyreste elever i hele
OECD-området. I Holland undervises 9 årige næsten dobbelt så
meget som i Danmark samtidig med, at udgiften er næsten den halve,
viste forrige
PISA-undersøgelse:http://danmark.wordpress.com/2010/08/04/udviklingen-mod-nulpunktet-er-ikke-erkendt-fornylig/
Vi
har gennemgået det hele og advaret gang på gang:
Hele
historien: http://www.lilliput-information.com/economics/skole/index.html