juli 09, 2010

Muhamedansk voksen-amning


klik: Jihad Watch


Raymond Ibrahim: Ny Fatwa anbefaler mænd at drikke kvindemælk


I artiklen "New Fatwa Calls on Men to Drink Women's Breast-Milk" i Pajamas Media (klik: RaymondIbrahim.com), June 4, udforsker vores gamle ven Raymond Ibrahim denne fatwa (klik: this fatwa,) der igen har været oppe i nyhederne (klik: in the news again of late:)


I sidste måned skrev jeg en artikel (klik: PJM article) som omhandlede nogle af islam's "problematiske" praktikker, specielt dem som kan knyttes direkte til den muslimske profet Muhammad. Én af disse - det muslimske fænomen "voksen-amning" eller rida' al-kabir skaber nu igen overskrifter, præcis tre år efter den dag, det skabte den sidste kontrovers (klik: last created controversy) (og uundgåelig spot mod) den islamiske verden. Ifølge (klik: Gulf News:)


Præcis for tre år side, d. 22. maj 2007, blev en ægyptisk lærd irettesat af Al Azhar Universitetet, én

af islams mest prestigefyldte institutioner, efter at han havde udstedt en fatwa som anbefaler at kvinder ammer deres mandlige kolleger. Dr. Izzat Attiyah hævdede at hans fatwa åbner mulighed for at blande kønnene på en arbejdsplads, eftersom amning etablerer en moderlig forbindelse, også selv om modtageren ikke er kvindens biologiske søn eller datter.

Nu har en saudi-araber af høj rang, Sheikh Abdul Mohsin al-Abaican, rådgiver ved Saudi-Arabiens kongelige hof, udstedt en fatwa, som fastslår at kvinder kan give deres mælk til mandlige kolleger for at skabe en grad af moderlige relationer og omgå det strenge religiøse forbud mod at ikke-beslægtede mænd og kvinder omgås hverandre. Hvis en mand tit kommer ind i et hus og kommer i kontakt med kvinderne, bør han gøres symbolsk beslægtet med kvinderne ved at drikke mælken fra én af kvinderne. Ifølge denne fatwa ville handlingen udelukke enhver sexuel forbindelse mellem manden og donor-kvinden og hendes familie.

Sheikh al-Abaican "moderniserer" dr. Izzat's holdning - at manden skal lade sig amme direkte fra brystvorten - ved at foreslå at "manden bør indtage mælken, men ikke direkte fra kvindens bryst. Han bør drikke det og derved blive èn af familien, hvilket vil tillade ham at komme i kontakt med kvinderne uden at bryde islams regler om blanding ."


(Hvad med bare at have kontrol over sig selv uden at skulle igennem bizarre ritualer?)

Men hvor stammer alle disse voksen-amnings ideer fra? Som sædvanlig fra Muhammad. En kanonisk hadith (kanonisk: i overensstemmelse med den hellige skrift) (klik: canonical hadith ) beretter om en kvinde, som en gang spurgte Muhammad, hvad hun skulle gøre ved at en ung dreng, som havde boet hos hende og hendes m

and, nu var vokset og blevet en mand. Den kendsgerning at en ikke-beslægtet mand boede frit hos dem og så hans hustru uden slør generede hendes mand. Så sagde profeten at hun skulle "amme" manden. Noget chokeret svarede hun at der var tale om en voksen mand. Muhammad svarede - ifølge nogle trationer leende - "det ved jeg". Kvinden ammede manden, og det fortælles at hendes mand nu ikke længere følte sig generet, da amningen forvandlede den unge mand til en slægtning.

Muhammad's yndlingshustru, Aisha - "de troendes moder" - brugte ofte denne fremgangsmåde til at mødes med mænd, der ikke var i familie (en af de største debatter på hendes tid gik på hvor mange "amninger", der var tilstrækkeligt - én, fem eller ti - til at omdanne den fremmede mand til et "familiemedlem" ) (Klik her for more hadiths)

Denne amme-historie har ikke så meget at gøre med dens sensationelle kvaliteter, som hvad den fortæller om sharia-lovens arrogante og påtrængende natur i muslimsk liv. Muslimer kan ikke undgå voksenamning, simpelthen fordi den er indbefattet i islams mest kanoniske hadiths (indbefattet Sahih Muslim and the Sunan of Abu Dawud and Ibn Maja). Desuden har store islamiske autoriteter som Ibn Taymiyya og Ibn Hazm beskæftiget sig med den og sagt god for den. At forkaste denne hadith er at forkaste kilder metodologi i usul al-fiqh - kort sagt at forkaste sharia-loven....