august 18, 2016

Døddrukne ulve

Det er ganske almindeligt, at danskere håner svensk alkoholpolitik med dets mislykkede forsøg på begrænsning af drikkeriet med (tidligere) "motbok" og "systembolag", - som om danskerne  havde noget at vigte sig af !
Vi har jo heller ikke løst drukproblemer! Tvært imod har den danske stat og statsradioen taget del i udviklingen.

Se på Ulvedalene og kik tilbage, først på DR`s indsats for bare et år siden:- og så på undervisningsministeriet !


"Usmagligt"
Dansk Folkeparti undrer sig over »usmageligt« casting-opslag fra DR b.dk - 18. 8. 2015 ved Michael Alsen og Maja Hagedorn
DR3 søger »drukglade danskere« til et nyt program, der skal sætte fokus på unges alkoholforbug.

"- Kan du lide at gå i byen og drikke dig så fuld, at du har svært ved at huske festlighederne dagen efter? Så er du aktuel i et nyt program, som DR3 er i færd med at udvikle."
»Vi leder efter en m/k, som tæller dagene, til det bliver weekend, hvor du endelig kan gå i byen, drikke alkohol og feste med vennerne. Måske du også er en person, der ofte får såkaldte black-outs i forbindelse med indtagelse af alkohol, og selv er nysgerrig på at vide, hvad der egentlig skete dagen før ..,« lyder det i et casting-opslag fra DR.

Anette Toftegaard uddyber, hvem man søger.
»I det her nye program vil vi gerne følge nogle personer, der ved, de drikker så meget, at risikoen for blackout er lig 100 procent,« siger hun.

Men så er vi pludselig langt fra public service, lyder kritikken fra Dansk Folkeparti. Medieordfører Morten Marinus (DF) mener, opslaget er langt over kanten.
»Det sender et helt forkert signal. Jeg kan godt forstå, at de vil lave et program om unges alkoholforbrug, men hvis man tager annoncen for troende, så lyder det som fest og glade dage. Man søger unge, der vil deltage i dødsdruk, og giver så den besked, at hvis ikke de kan huske aftenen, så bliver det filmet,« siger Morten Marinus.

Han tager det forbehold, at programmet kan vise sig at have mere tyngde end casting-opslaget vidner om. For opslaget er »usmageligt«, siger han.
»Og jeg vil tillade mig at være skeptisk over for, om det bliver et program, jeg kommer til at rose. Jeg frygter, det bliver noget druk-TV, og det er ikke en del af public service-forpligtigelserne,« siger Morten Marinus.
Redaktionschef hos DR Kultur Kasper Tøstesen medgiver, at opslaget og artiklen på realityportalen.dk tegner et uheldigt billede. Hans let overfladiske tone om dette alvorlige ungdomsproblem minder i den grad om Peter Schiølers tidligere kampagne i 1977. Hvem var han?

Efter langstrakte studier blev han mag.scient. og fik  skiftende stillinger for at ende som chefnarkokonsulent under undervisningsministeriet. Men han blev hårdt angrebet for manglende kvalifikationer, uvidenskabelighed, dårligt arbejde og uheldige karakteregenskaber (bl.a.manglende sanddruhed). Ved forespørgsel i folketinget desangående i 1971 ved MF Kai Moltke svarede undervsiningsminister Helge Larsen så undvigende, at det blev anset for en devaluering af Schiøler. Han havde nært samarbejde med den kommunistinficerede Landsforening for Mentalhygejne (= den internationale World Federation of Mental Health) , som gav sig af med "behandling" af samfundets tabere, men som efter kompromitterende afsløringer af statsrevisionen måtte nedlægge sin virksomhed.
Peter Schiøler udnævnte Tine Bryld til sin "håndplukkede" medarbejder som narkokonsulent og bærer sin tunge del af ansvaret for ungdommens ødelæggelse med narko og fylderi og -snagende spørgeskemaer i samarbejde med den noget berygtede psykolog Eggert Petersen.

Peter Schiøler vilde lære de unge at drikke, - -.  Altså "de unge, der jo er igang med at lære at benytte alkohol"
"Der har udviklet sig en brugskultur, " skrev han, "som i sig selv har en beskyttende effekt mod de mange skadelige virkninger som uhensigtsmæssig benyttelse af alkoholiske drikke medfører....."

Nedenstående 6 klistermærker fra Schiølers kampagne skulde nedkæmpe drikkeriet !


.