Der er vild diskussion mellem katolikker og lutheraner om knogleresterne fra Knud den Hellige (hvis det da er Knud den Hellige, myrdet 1086?). Der er mange aspekter i den sag, både historiske og theologiske, samt kongehusets syn på sagen.
Relikvier har ofte vakt diskussion, ikke mindst med tanke på forfalskninger. Relikvier havde høj religiøs og pengemæssig værdi i middelalderen. Nøgternt set er det vel ligegyldigt, om knoglerne er ægte? Hvis de troende føler sig nærmere de fromme helgener eller Gud, så har de - ægte eller ej - en mission.
Relikvier har ofte vakt diskussion, ikke mindst med tanke på forfalskninger. Relikvier havde høj religiøs og pengemæssig værdi i middelalderen. Nøgternt set er det vel ligegyldigt, om knoglerne er ægte? Hvis de troende føler sig nærmere de fromme helgener eller Gud, så har de - ægte eller ej - en mission.
Set med mine ugudelige øjne, har vi vel alle en slags relikvi-tro? Mange har svært ved at abstrahere til en åndelig verden, men relikviskrin er en håndgribelig sag. Og er det ikke noget lignende, når mange har lettere ved at tænke på forældre eller bedsteforældre eller en kær ven, ved gravstedet på kirkegården?
Kilde: Kristeligt Dagblad
Ill.: Svensk Frimärke og äldre billede af kongens knogler