oktober 29, 2015

Pegefingre


Her kom en kommentar fra Uwe til Lillprinsens pegefinger

I 2010 spurgte Jyllands-Posten en række kulturpersonligheder, politikere og meningsdannere (herunder undertegnede Uwe): Er der et kongehus om 50 år?

Jeg svarede: »Det er der med stor sandsynlighed, for behovet for et samlende symbol, der markerer historisk kontinuitet, vil næppe blive mindre, i takt med at det danske samfund som helhed bliver mere fragmentarisk. Men der er mange faldgruber for et regentpar, og parret skal træde varsomt, hvis det vil bevare befolkningens gunst.« Vil dets rolle være anderledes end i dag - og hvordan? »Fokus vil sandsynligvis være endnu større hjulpet på vej af den vældige mængde af kommunikationsmidler. Der skal ikke mange fejltrin til fra kongehusets side, før monarkiet vil blive problematiseret i pressen. Kongehusets rolle og arbejdsopgaver, forestiller jeg mig, bliver de samme som nu, bortset fra at kongehuset qua fragmenteringen af det danske samfund kan komme til at nyde en endnu større rolle som samlende figur. Desuden er der en god chance for, at kongehuset i en ikke så fjern fremtid, men sandsynligvis mere end 50 år frem i tiden, vil konvertere til islam, så islam bliver kongehusets religion og sandsynligvis også statsreligion i Danmark.«


At dømme efter lilleprinsens finger må jeg konstatere, at jeg endnu engang har ret.