april 25, 2010

Brud

En kurdisk barnebrud, som i Berlin blev solgt til ægtemandens familie, blev af familieretten sendt tilbage til sine forældre. Mon ikke det udløser diplomatiske forviklinger! Hvordan kan en tysk domstol vove at sætte sig over kurdiske traditioner?


Ægtemanden rasede i retten. Hvordan turde dommeren tage hans ejendom fra ham? Han havde dog betalt dyrt for hende! Og hvem skulle han nu tæve?

Det tyske blad ”Bild” skriver:
Den berlinske skoleelev Øzlem var med sine 14 år blevet bortsjakret til et bryllup i overensstemmelse med kurdisk-islamisk lovgivning for 15.500 Euro. Nu et år senere, vendte den solgte brud tilbage til sine forældre. Og ægtemandens familie anlagde sag.
(…)

Øzlem forlod sin ægtemand for en uge siden. ”Han slog mig med sin livrem. Hans familie kikkede bare på.”sagde hun, men ægtemanden Murat sagde noget helt andet: ”Hendes far ville til at begynde med have, at jeg betalte 70.000 Euro for hende, eller jeg skulle afbryde kontakten med hende. Jeg tror, han vil sælge hende en gang til. Da dommeren afgjorde, at den solgte brud skulle blive hos sine forældre, rasede ægtemanden Murat. Han truede brudens familie, mens hans far skreg: ”Jeg har betalt for hende. Jeg vil have mine penge tilbage!”

Retspersonalet førte mændene ud af retssalen. Øzlem kørte hjem med sine forældre under politibeskyttelse.

Murat og hans familie bliver åbenbart ikke sagsøgt. Man vil vel ikke belaste de interkulturelle forhold for meget. Men hvordan vil det gå den svangre brud, når politibilerne er kørt hjem?


Kilde: Politically Incorrect 22.4.2010



Nedenstående illustration er en plakat fra en tidligere SIAD-demonstration 2009