Det svenske TV-program ”Kunskapskanalen” havde onsdag aften kik på nogle skoleproblemer. For 15 år siden havde man lavet nogle ændringer i fagene i folkeskolen af hensyn til de elever, som ikke ville lære nogle af de større europæiske sprog som fransk, tysk, russisk, spansk, og heller ikke ville tage rigtigt fat på engelsk. Man indførte faget ”svensk-engelsk”. Det er hverken fugl eller fisk og ikke noget værd. Der findes ingen lærebøger og planlægning og gives ikke karakterer, ligesom ”faget” heller ikke hjælper til adgang til højere studier. Timerne i dette ”fag” foregår da også i en ligegyldig stemning af hvilepause mellem andre fag. Og dette har stået på i 15 – femten! – år, dog således, at der i 2008 er indgivet kritisk rapport om fagets håbløshed til skolevæsenet, men uden svar!
Hvordan kan skolevæsenet tillade sig at spilde elevernes tid med sådan noget intetsigende pjat. Det er dybt forargerligt. Med de store befolkninger vi har på kloden, bliver konkurrencen hårdere og hårdere, og man kan ikke forlange, at børn i den første teenagealder skal have forståelse for, hvad der tjener dem bedst og giver dem størst chancer i tilværelsen.
Hvordan kan skolevæsenet tillade sig at spilde elevernes tid med sådan noget intetsigende pjat. Det er dybt forargerligt. Med de store befolkninger vi har på kloden, bliver konkurrencen hårdere og hårdere, og man kan ikke forlange, at børn i den første teenagealder skal have forståelse for, hvad der tjener dem bedst og giver dem størst chancer i tilværelsen.
Hvordan kan undervisningsminister Björklund lade sådan noget passere? Femten år!