Kulturer påvirker hinanden, men de kan også danne barrierer imod andre kulturers indtrængen. I Danmark har sengens dyner og puder i århundreder indtil vor tid været fyldt med fjer eller dun, fra høns og ænder til svaner og edderfugle, men denne sengetøjsindretning fandt ikke indpas nordpå over grænsen til Sverige, trods den lokalkommunikation som trods alt fandtes mellem Skånelandene og det egentlige Sverige. I Småland og nordover brugte man fåre- eller gedeskind eller skind af hjortedyr, og havde man ikke det, så vævede man noget der lignede i egenskaber: nemlig ryatæpper, der oprindelig var et sengetæppe. Her ligger luften og varmer mellem trådene ligesom på et dyreskind.
Sengekulturen blev således forskellig i de gamle danske landskaber og i det egentlige Sverige.
Sengene fik med tiden lagen på og dynerne et betræk, men i det svenske indrettede man sengen med et underlagen og et overlagen, ligesom i store dele af Europa, skønt mange synes det er svært eller helt håbløst at holde styr på disse løse lagner.
Gertrud