Frændeløs
En sørgelig, men meget lærerig affære er i dag ved at blive glemt i almindelig ligegyldighed: sagen om de forældreløse vietnamesiske flygtningebørn i Danmark. Forundret og chockeret må man konstatere, at sådanne ting kan finde sted i vore dage i en del af Europa, hvor man påberåber sig at leve i et frit samfund.
Ingen
har hidtil draget den rette lære af dette, og vi føletr, vi bør
tage emnet op, selvom det ikke er brændende aktuelt.
Sagen, der udspilledes mellem den danske journalist Henning Becker og det
velorganiserede, fjendtligt stemte bureaukrati i hans hjemland,
afsluttedes, efter en sand styrkeprøve, med statsapparatets sejr
over hjertemennesket Becker.
Politiske hensyn sejrede over samvittighedens forpligtelser
Det
hele startede i 1967, da Becker tog på en reportagerejse til
Vietnam. I det krigshærgede Saigon blev den danske journalist rystet
over at se, hvordan forældreløse børn strejfede om i gaderne,
sultne og forladte. Han begyndte at samle en del af dem om sig og
opgav til sidst sin karriere for helt at hellige sig børnene. I
1970 blev Henning Beckers indsats belønnet med Albert
Schweizer-prisen.
Men
i foråret 1975, lige efter Saigons fald, begyndte vanskelighederne.
Becker havde besluttet at tage de 200 forældreløse børn, han havde
i sin varetægt, hjem til Danmark, idet hovedparten af dem tilhørte
et bjergfolk, som var meget forhadt og truet af kommunisterne.
Ak!
Becker kunde på det tidspunkt ikke ane, at det hans hjerte påbød
ham at gøre, gik stik imod den danske regerings politiske hensyn. En del danskere var påvirket af kommunistisk tankegang, ikke mindst flere betydningsfulde medlemmer i den socialdemokratiske regering og sympatiserede med Nordvietnam. Da der desuden var forhandlinger i gang om en
økonomisk traktat mellem København og Hanoi, var sagen afgjort:
flygtningebørnene skulde tilbage til Vietnam.
Stillet
over for protester fra flere internationale organisationers side samt
Beckers modstand måtte regeringen bøje sig, men opgav dog ikke sin
plan. Man fulgte reglen: "del og hersk" og skilte de
såkaldte Montagnardbørn (fra bjergfolket) fra Vietnambørnene.
I
januar 1976 inviterede man en kommunistisk delegation fra Nordvietnam
til at drøfte børnenes hjemsendelse. Fra da af førte Becker en
ihærdig kamp mod regeringen, støttet af en ung vietnamesisk
lærerinde, Elisabeth Phan Sam, som Dansk Røde Kors havde tilkaldt
fra London for at tage sig af flygtningene. Børnene, som udmærket
vidste, hvad de skyldte deres plejefar, sluttede op som en samlet
flok bag ham. Regeringen mente sig derfor nødsaget til at gribe til
mere voldelige metoder for at bekæmpe oprørerne.
Politiets
to angreb mod børnene.
En
morgen, hvor Becker og Elisabeth Phan Sam var væk, angreb 40
politifolk med hunde ejendommen, hvor børnene opholdt sig. for at
fjerne dem. Det er let at forestille sig. hvilken rædsel en så
voldsom aktion har indgydt disse børn, som allerede havde gennemgået så
meget i krigen. De havde genvundet ligevægt og livsglæde sammen med
Henning Becker, der var som en far for dem, og nu vilde man
fjerne dem fra ham. Med koldt overlæg vilde man gøre dem
forældreløse for anden gang. Man er målløs og forarget over den
hjerteløshed, regeringen i et såkaldt demokratisk land således udviste over for disse børn.
Idet
man forbød Becker og Elisabeth Phan Sam at sætte sig i forbindelse
med dem, anbragte man børnene på en institution omgivet af pigtråd
og politihunde. En miniature-udgave af Øst-Berlin med muren var på den måde blevet oprettet midt i Danmark. Fortvivlede forsøgte to
børn at begå selvmord, og det ene måtte i al hast transporteres
til hospitalet med en gaffel stukket i maven. For at det hele skulde
være fuldkomment, udviste de ansvarshavende i Dansk Røde Kors under
disse begivenheder en ligegyldighed, der vilde være en
Goulag-embedsmand værdig.
Det
var på dette tidspunkt, pressen begyndte at interessere sig for
sagen, og af frygt for offentlighedens reaktion måtte de danske
myndigheder løslade børnene, men dog såledesa at de bevarede
opsynet med dem. Alligeve lykkedes det børnene at flygte fra opsynsmændene, og alle vendte tilbage til Becker i et hus, som den
elskelige Kirsten Lauritzen - kendt for sin aktive støtte til
humasnitære foretagender - havde stillet til rådighed. En uge
senere indledte 50 fuldt udrustede politifolk med hunde et nyt
angreb, endnu voldsommere end det forrige. De fuldstændigt rådvilde
børn skreg, satte sig til modværge, og nogle reagerede ved at kaste
sten på betjentene, men de blev hurtigt overmandet.
Flere
af børnene blev så spærret inde sammen med kriminelle eller
anbragt på lukkede afdelinger. Således gik det Pham
Van Tru, en 14-årig dreng med kunstnerisk sans, som under angrebet
fik sin malerkasse, det dyrebareste han ejede, konfiskeret af
politiet. Pham Van Tru blev spærret inde sammen med skizofrene af
en eneste grund: han malede religiøse motiver!
"Har
hundene bidt børnene ?"
Kommunistiske
embedsmænd fra Hanoi-regeringen, kendt for deres umenneskelighed i
vietnamesiske kredse, blev tilkaldt fra Paris for at tage sig af
børnene. Det var forsent at sende de 200 børn samlet tilbage til
Vietnam, fordi sagen var blevet altfor omtalt i pressen. Men de
nordvietnamesiske embedsmænd havde stadig den mulighed at udøve
pression mod børnene enkeltvis og dermed tvinge dem til at rejse
hjem. Pressen blev underrettet om disse forsøg på hjenevask og tog
sagen op igen, hvilket reulterede i en bølge af sympati for Becketr
og Vietnambørnene blandt danske læsere. Men regeringen, som nu var
kommet i forlegenhed, lagde pres på aviserne for at hindre
offentliggørelse af læserbreve. Til sidst samlede man
børnene, under stor forvirring, på institutionen Skovholmgård. I
protest mod deres indespærring startede børnene en sultestrejke,
og Kirsten Lauritzen stillede igen sit hus til trådighed. Det forbød
regeringen imidlertid og sendte herefter gentagne gange aldeles
ulovligt spioner ind på fru Laurizens ejendom.
De
danske myndigheder satsede så på en forværring af situationen
og indtog en afventende holdning.
Da
der var gået nogle måneder, vedtog man en ny strategi: man spredte
børnene over hele landet og og anbragte dem hos særligt udvalgte
familier. Man adskilte bror og søster, onkel og nevø. Hvis et barn
flygtede for at vende tilbage til sine pårørende, indhentede
politiet det og bragte det tilbage til dets plejefamilie.
Nu
stod Vietnambørnene alene i en fjendtlig verden, anbragt hos
fremmede, hvis sprog de knapt nok kendte, og som var ude af stand
til - selvom de eventuelt måtte ønske det - at give dem den
kærlighed, de trængte til. Hvordan skulde disse børn, forladt og
fjernet fra deres eneste rigtige familie, undgå at få en skade for
livet ?
En
af de hovedansvarlige i denne sag var en kvinde, socialminister Eva
Gredal. Og man er målløs over den fuldstændige mangel på
følelser, hun udviste under hele affæren. Da Elisabeth Phan Sam på
et møde spurgte hende "Hvorfor sender man politi med hunde ud
for at føre tilsyn med børn, som ikke er kriminelle?", svarede
Eva Gredal koldt med et modspørgsmål. "Har hundene bidt børnene?"
Nej, hundene har ikke bidt børnene, altså har man intet at bebrejde
sig! Eva Gredal og de ansvarlige for aktionerne mod Vietnambørnene
kunde have god samvittighed! Og netop deri ligger det uhyggelige: man
har såret børn langt ind i sjælen, men man hævder at have handlet
i retfærdighedens navn. fordi man efter sigende ikke har øvet vold
- hvilket i øvrigt er forkert. Eller man gør sig til af at sørge
for børnenes materielle fornødenheder. Den danske regering kunde
således med god samvittighed prale med, at den sikrede dem en
erhvervsuddannelse og havde anbragt dem hos familier, hvor de fik den
fornødne kost og logi. I virkeligheden var det først og fremmest
plejelønnen, som fik mange af disse familier til at tage et barn til
sig.
Der
er noget råddent i Danmark
Ja,
der er virkeligt noget råddent i Danmark; og ikke bare i Danmark, men
i hele den mere og mere følelsesfattige vestlige verden. Problemet
skærpes blot i et land som Danmark, hvor det socialdemokratiske
bureaukrati styrer befolkningens skæbne. I et sådant system griber
staten ofte ind i borgernes liv for at påtvinge dem sine
fremskridtsidèer. I Sverige sørger visse byråd endda for at skaffe
sexpartnere til enlige ugifte. Det eneste, man bekymtrer sig om i et
sådant samfund, er at opfylde borgernes materielle krav. Familier
bliver derfor opløst. og de følelsesmæssige bånd, som knyttedes
dem imellem findes ikke længere. Således fik fru Lan, en
vietnamesisk kvindre, som Henning Becker havde hjulpet, og hvis børn
man nu vilde fjerne, følgende forklaring: "De skal vide, frue,
at i Danmark tilhører børn ikke deres forældre, men staten."
Rædselsslagen ved tanken om, at man vilde tage hendes børn fra
hende, kunde fru Lan hverken spise eller sove og var på vanviddets
rand. Til sidst - for at slippe væk fra mareridtet - flygtede hun
til Frankrig med sin familie.
Hvad
er så baggrunden for alt dette?
Man
har i H.C.Andersens land nedsat komitèer til varetagelse af børns
tarv*. Disse komitèer - de selvsamme som ledte kampen mod Becker-
fører tilsyn med danske familier og har myndighed til at fjerne børn
fras deres forældre, når blot de mener, at børnene får en
skadelig opdragelse. En af de væsentligste bebrejdelser, man således
rettede mod Becker, var, at han vilde opdrage børnene med den
vietnamesiske families traditioner, efter nogle "reaktionære
ideer", som man mente var uforenelige med det danske demokratis
grundregler.
Eftersom Becker havde forstået at tilegne sig de grundlæggende principper i den vietnamesiske familie, blev han betragtet af alle børnene som deres rigtige far. I deres store familie havde man antaget den orientalske skik, i følge hvilken de ældste børn tog sig af de yngste og
storebrors rolle er det væsentligste. Anvendelsen af sådanne
principper resulterer i meget stærke og nære familiebånd. Men denne
opfattelse af familien stred imod dansk bureaukratisk mening om, hvad
der tjener eller ikke tjener til menneskets tarv.
I
begyndelsen af hele denne affære var der en reel kendsgerning, som
den danske regering, da den gjorde brug af sine lovfæstede
rettigheder, ikke vilde tage hensyn til: Becker blev af alle børnene betragtet som deres rigtige far. Og det fordi han var den eneste, som
brød sig om dem, den eneste, som forstod
at elske dem, og som havde ofret sin magelighed og sit liv for deres
skyld. Hans plan var at genopbygge den samme store familie i Danmark som i Vietnam, hvor børnene elskede og respekterede hinanden. Det
var hans opfattelse, at det var meget vigtigt, at børnene fik et
hjem, hvor de kunde beholde deres vietnamesiske identitet, og som
kunde give dem den tryghed, de behøvede for at klare de fjendtlige
omgivelser i et fremmed land. Ja, den familie, Becker havde skabt,
havde allerede fungeret som deres familie i flere år.
Intet
politisk hensyn berettiger, at man opløser en sådan familie, at man
benytter sig af forældrenes fravær til at lade fuldt udrustede
politifolk med hunde bortføre børn, at man adskiller søskende og
forbyder dem at sætte sig i forbindelse med hinanden, at man
anbringer dem hos familier, som ikke er deres familiier, og som
heller aldrig bliver det.
Man
har nedbrudt disse børn psykisk ved at fjerne dem fra det eneste
menneske, som holdt af dem. Man har underkuet dem med magt for at
integrere dem i et samfundssystem. Man kan kun opfyldes af harme over
så megen uretfærdighed og umenneskelighed.
Det
værste er, at flere demokratiske lande har tilbudt at tage imod
Beckers familie. Men det satte den danske regering sig kraftigt
imod. Det vilde have givet den et dårligt ry i omverdenen. For et år
siden flygtede 7 vietnambørn til Frankrig. De måtte alle føres
tilbage til Danmark – af diplomatiske hensyn – på nær een, som
var fyldt 18 år, og som foretrak at lade sig hverve til
fremmedlegionen fremfor at vende tilbage til det danske
socialdemokratiske paradis.
Hvorfor
tillader Gud, at den slags ting sker? spurgte hun
Efter at man havde skilt børnene fra Becker og Elisabeth Phan Sam, skete der ikke mere nyt i sagen. Folk blev trætte og mistede interessen for den, og tiden endte med at arbejde for regeringen. Becker har været udsat for alle tænkelige ydmygelser. Flere gange er han blevet smidt ud af sit hus eller sat i fængsel; en nat kom man og fjernede to 6-årige børn, han havde fået lov at beholde. (vistnok reelt adopterede i Vietnam i følge redaktionen af AKTION)
Efter at man havde skilt børnene fra Becker og Elisabeth Phan Sam, skete der ikke mere nyt i sagen. Folk blev trætte og mistede interessen for den, og tiden endte med at arbejde for regeringen. Becker har været udsat for alle tænkelige ydmygelser. Flere gange er han blevet smidt ud af sit hus eller sat i fængsel; en nat kom man og fjernede to 6-årige børn, han havde fået lov at beholde. (vistnok reelt adopterede i Vietnam i følge redaktionen af AKTION)
Becker
er i dag en ødelagt mand, som det er lykkredes at fratage livsglæde
og -indhold.
Elisabeth
Phan Sam sidder her over for mig. Hun har fortalt mig historien om de
vietnamesiske flygtningebørn i Danmark. Hun
er en ung kvinde med et ukueligt mod, og man fornemmer, hvordan hun
af hele sit hjerte føler med sit hærgede folk. Hendes beretning er
meget gribende, og hun spørger mig: ”Hvorfor tillader Gud, at den
slags ting sker?” Der er ingen bitterhed i stemmen. Hun
stiller bare et spørgsmål. Men jeg indrømmer, jeg har svært ved
at svare uden videre, ikke fordi jeg intet svar har, men fordi det
ikke er noget let svar at give: menneskets lidelser er Gud
uudholdelige, de volder Ham en uendelig stor sorg, men Han er ikke
altid i stand til at hindre det onde i at ske, hvis der kun rejser
sig et eller to mennesker for at bekæmpe det. I dag mere end
nogensinde har Gud brug for en generation af rettroende mænd og
kvinder, som indser tragedien i det onde, som deler Hans sorg, og som
aldrig giver op i kampen. Henning Becker og Elisabeth Phan
Sam er to idealistiske mennesker, som er rede til at ofre alt uden
bagtanke. Men de har stået alene i deres kamp. Ligegyldighed og
angst er stadig for rodfæstet i den vestlige mentalitet til, at man
kan hindre det onde i at brede sig.
Og
dog, når jeg ser, at det ikke er lykkedes at dræbe kærligheden og
gløden i Elisabeths hjerte, så ved jeg, at hun alligevel er kommet
sejrrig gennem denne prøvelse, at der findes noget i den
menneskelige sjæl, som det onde ikke får lov til at besejre. Og
ligeledes ved jeg, at det er det, som i Guds navn giver os lov til at
håbe på menneskets redning.
Jean-Pierre
Gabriel (og Elisabeth Phan Sam). Fra tidsskriftet AKTION nr. 5.1979 (Børneåret!)
*) Note til "Man har i H.C.Andersens land nedsat komitèer til varetagelse af børns tarv*": Socialminister Eva Gredal oprettede i slutningen af 1975 en ret omfangsrig Småbørnskommission, som skulde stå for "familiepolitiske foranstaltninger" og overvåge, at alle landets småbørn og deres forældre var underlagt de regler, som kommissionen angav med hensyn til opdragelse og livssyn. Det var selvsamme år, som Gredals ministerkollega, undervisningsminister Ritt Bjerregaard fik gennemtrumfet sin nye (kommunistprægede) folkeskolelov. Til leder af Småbørnskommissionen valgte Gredal èn uden for partiet, nemlig psykolog Lise Østergaard, som blev minister uden
portefeuille.
Det gik så vidt, at den danske regering modtog et åbent brev fra Frankrig fra Doan Van Linnh, generalsekretær i Foreningen for Menneskerettigheder i Vietnam, som i stærke vendinger kritiserede den barbariske behandling af Beckerbørnene foranlediget af Eva Gredal, Lise Østergaard, Børneværnet i Helsinge og Arne Rohde i Socialstyrelse.
Gertrud Galster
*) Note til "Man har i H.C.Andersens land nedsat komitèer til varetagelse af børns tarv*": Socialminister Eva Gredal oprettede i slutningen af 1975 en ret omfangsrig Småbørnskommission, som skulde stå for "familiepolitiske foranstaltninger" og overvåge, at alle landets småbørn og deres forældre var underlagt de regler, som kommissionen angav med hensyn til opdragelse og livssyn. Det var selvsamme år, som Gredals ministerkollega, undervisningsminister Ritt Bjerregaard fik gennemtrumfet sin nye (kommunistprægede) folkeskolelov. Til leder af Småbørnskommissionen valgte Gredal èn uden for partiet, nemlig psykolog Lise Østergaard, som blev minister uden
portefeuille.
Det gik så vidt, at den danske regering modtog et åbent brev fra Frankrig fra Doan Van Linnh, generalsekretær i Foreningen for Menneskerettigheder i Vietnam, som i stærke vendinger kritiserede den barbariske behandling af Beckerbørnene foranlediget af Eva Gredal, Lise Østergaard, Børneværnet i Helsinge og Arne Rohde i Socialstyrelse.
Gertrud Galster