När jag gick genom Kullagatan i Helsingborg här om dagen, så luktade det så konstigt! Man brukar annars att säga, att pengar inte luktar, men det passar tydligen inte. Mitt i den pågående kulturkamp propagerar Åhlens för islamisk mode för att få svenska kvinnor integrerade i islam.
Butikskedjan ägnar inte en sekunds eftertanke åt att man propagerar för en ideologi som går på tvärs med alla demokratiska värderingar och de fri- och rättigheter som svenska kvinnor har kämpat för i mer än hundra år.
Så här dum-naivt kan man förklara hijabkampanjen om man heter Lina Söderqvist och är marknadschef för Åhléns:
“Åhléns är ett varuhus för alla och det vill vi visa i vår kollektion.”
"En marknadschefs uppgift är att sälja sälja sälja". Precis vad som helst bara det genererar klirr i kassan. Mode är guld. Mode är lättförtjänta pengar för dem som positionerar sig rätt i en trendkänslig bransch. Kvinnor är beredda att lägga ner mycket stora delar av sin ekonomi på smink och kläder för att känna sig åtråvärda och behaga männen.
Kilde: http://snaphanen.dk/2015/09/26/sondagskronika-kvinnofortryck-som-mode/