april 10, 2015

Åndelig Formørkelse

Mange elever havde glædet sig til at se solformørkelsen. Den eneste i flere årtier. Men i Storbritannien var der skoler, hvor de ikke fik lov til at gå ud og se det sjældne naturfænomen.

På nogle af skolerne gav man som officiel begrundelse, at man ville undgå, at elever så direkte på solen.

Men på én af skolerne, North Primary School i London, kom der en anden forklaring. Den har udløst et ramaskrig.

Den konstituerede skoleleder Ivor Johnstone, har angiveligt sagt til en af forældrene, at ingen elever måtte gå ud for at se solformørkelsen af “religiøse og kulturelle årsager”.

Ivor Johnstone vil ikke kommentere beslutningen nærmere, men siger: ”Vi traf beslutningen, da vi blev klar over, at der var religiøse og kulturelle bekymringer forbundet med at se direkte på solformørkelsen.”

Derfor var eleverne henvist til at følge formørkelsen på en skærm indendørs.

Mange muslimer og hinduer
Skolen ligger i et område af London, der bliver kaldt Lille Indien. 97 procent af eleverne er tosprogede. Der er mange muslimer og også mange hinduer.

Khairoe Islam har en datter på skolen, og han er selv muslim: ”Min religion forbyder mig ikke at se på den slags”, siger han.

Ifølge Daily Mail er der hindu-skrifter som omtaler, at troende kan blive urene af at se på en solformørkelse.


Sort middelalder
Flere forældre er rasende. Phil Belmann er en af dem. Hans datter har brugt timer på at forberede sig på at se solformørkelsen. Han siger, at skolen har elever med meget forskellig baggrund, og at man er vant til at håndtere det på en afbalanceret måde. Skolen kunne bare have givet forældrene mulighed for at holde børnene væk, hvis de ønskede det. Men en beslutning om, at det var alle, der skulle indordne sig under et religiøst dogme, var forkastelig:

”Det er som at gå tilbage til den mørke middelalder”, siger han. (Daily Mail)

I middelalderen var naturens love og naturvidenskab ikke accepteret. Naturfænomener skulle forklares ud fra religion.

Sådan er det også i dag i religiøs fundamentalisme. Det er meget udbredt i muslimske lande.

For eksempel har der netop været en islamisk lærd, der på en video forklarede, at det er forkert, når det bliver sagt, at jorden bevæger sig. Denne video blev meget set over store dele af verden. (DKA, 19.2.)


Naturens gang bliver forklaret ud fra de hellige skrifter og ikke ud fra naturvidenskabelig forskning.

Det er altså denne opfattelse af religion, som en skole i dagens Storbritannien i realiteten blåstempler.

Det undergraver ikke kun forståelsen af naturvidenskab. Det svækker også det sekulære samfund, hvor religion er en privat sag, der ikke er overordnet samfundets regler og love. Herunder lovgivning, der baserer skolers undervisning på naturvidenskabens resultater.

I dag kan man selv i Europa opleve et pres mod det sekulære samfund. Det var den rystende håndtering af solformørkelsen på North Primary School et nyt eksempel på. Måske også på andre skoler, der bare ikke ville sige det direkte.