Lidt dansk kultur: Helsingør fortsat.
2
Der er de sidste år kommet nogle meget
festlige murmalerier til i Helsingør, som fortæller om byens
historie. De skyldes to italienske kunstnere, Lara
Atzori og Piercarlo Carella,
som
i
samarbejde med Kunst og Byrum, Sct. Mariæ
Kirke og domkirken
Skt. Olai
har givet gaderne liv.
De har gjort sig megen umage med
historisk-korrekte billeder af bylivet. Man nikker genkendende til
detailler, der er inspireret af portrætter fra tidligere tider.
Den lokale turistforening har lavet en
pjece om kunstværkerne. Måtte de nu få lov at blive bevarede
lang tid fremover!
På hjørnet af Kirkestræde og
Hestemøllestræde får vi et blik af livet i middelalderen. Yderst
til venstre ses karmelittermunkene, Hvidebrødrene, hjælpe en syg sømand ind til
klosteret i datidens "ambulance", en overdækket lukket
bæreseng, sådan som man brugte dem til ind på 1800-tallet, jvf.
Klæstrups tegninger fra København på Frederik den Sjettes tid.
I midterfeltet er vi nået frem til
reformationen i 1536, hvor man - misfornøjet med Pavekirken - smed
alt ud for derefter at finde ud af, hvordan kulturen, dens kundskaber
og sociale samfundshjælp m.m. kunde fortsætte under andre former, ikke nogen ringe opgave! Vist var der billedstorm (plyndring af
kirkeudsmykningen) mod bl.a. Vor Frue Kirke i København, men man må
ikke tro, at man bare smed alle munke og nonner ud på gaden.
Ændringerne var rimelige, og mange klostrelemmer kunde i accepteret
stilhed dyrke deres tro livet ud.
Karmelittersklosteret fortsatte som sygehus. Lægen bærer her et ørneagtigt hovedtøj. I næbbet var der et produkt af lægeurter fra de bevarede klosterhaver, som man mente kunde hjælpe mod smittefarlige baciller.
Karmelittersklosteret fortsatte som sygehus. Lægen bærer her et ørneagtigt hovedtøj. I næbbet var der et produkt af lægeurter fra de bevarede klosterhaver, som man mente kunde hjælpe mod smittefarlige baciller.
Karmelitterklosteret endte til sidst
som små enkle, primitive celler for gamle mennesker..
Yderst til højre vises et glimt fra
reformationens kirkeordning. Gud ved, om det er sandt, at børn
døbtes ved en dukkert i døbefontenes kolde vand? Br-r-rr! Det kan
vel være nok med et koldt gys på panden?
Imellem de historiske billeder er der
indslag fra nutiden, hvor Helsingørboerne kan genkende en og anden
medborger. Mon ikke den kvindelige præst yderst til højre i
billedet er en af dem?
Den idè at sætte moderne portrætter ind i historiske billeder kender vi også fra restaureringen af Sonnes Frise på Thorvaldsens Museum, hvor Axel Salto anbragte borgmester Julius Hansen blandt personerne, der flokkedes om Thorvaldsens hjemkomst.
For det var jo borgmestern, der havde fået sat igennem, at frisen skulde genskabes.
Den idè at sætte moderne portrætter ind i historiske billeder kender vi også fra restaureringen af Sonnes Frise på Thorvaldsens Museum, hvor Axel Salto anbragte borgmester Julius Hansen blandt personerne, der flokkedes om Thorvaldsens hjemkomst.
For det var jo borgmestern, der havde fået sat igennem, at frisen skulde genskabes.