Kønsstudier – genusstudier – påvirker sexuel identitet, skriver den svenske avis ”Världen idag 10.8.09, og fortsætter:
8 af 10 studerende, som læser genusvidenskab, ændrer deres sexuelle identitet under studierne. Det viser en ny kortlægning af 5 universiteter og højskoler.
Genusvidenskab har som opgave at sætte spørgsmålstegn ved de herskende normer, og det gøres i vidt mål på uddannelserne. Derfor tror jeg ikke, det er tilfældigt, at det kan gå sådan, siger Lovise Brade Haje, som har udført kortlægningen for radioprogrammet ”Ekot”.
De idéer, som formidles ved genusstudier, leder til, at studenterne begynder at sætte spørgsmålstegn ved deres egen sexuelle identitet, mener Lovise Brade Haje.
Hendes kortlægning indgår i en magisteropgave, hvor hun interviewer 39 personer: 30 af dem opgiver, at de har ændret syn på deres egen sexualitet siden de begyndte at studere genusvidenskab. I henhold til Lovise Brade Haj er en del heterosexuelle personer blevet homosexuelle. Men der er også andre forandringer. Bl.a. er visse – såkaldte hbt-personer (=homosexuelle-bisexuelle - ”transpersoner”) begyndt at sætte spørgsmålstegn ved deres kønsidentitet.
87% af eleverne selv mener, at genusuddannelsen har givet stødet til at omprøve deres sexualitet.
Formanden for RFSU – Riksförbundet för sexuell Upplysning – Lena Lennerhed bekræfter, at det ikke er usædvanligt, at de studerende begynder at sætte spørgsmålstegn ved deres sexualitet i forbindelse med genusstudierne.
Lovise Brade Haje begyndte selv at fundere over sin identitet i forbindelse med genusstudier. I dag er hun selv aktiv homosexuel.
I en interessant konklusion antyder hun, at sexuelle anlæg ikke er noget medfødt:
Jeg har svært ved at se, at noget ligger forprogrammeret i en baby, men tror, at det er et resultat af hvad der sker rundt omkring i ens opvækst og ens liv generelt.