Den 24. juli foregik der en mystisk skibskapring i Østersøen. Et russisk lastskib, Arctic Sea, blev kapret på svensk farvand mellem Øland og Gotland. Kaprerne havde angiveligt været 10-12 stykker, var maskerede og kom i hurtiggående motorbåd. De talte engelsk, udgav sig for politifolk (fra hvilket land?), bagbandt besætningen og gennemsøgte skibet. Det hele stod på i 12 timer uden at nogen udefra greb ind.
Blåøjet naivitet ?
Svensk politi havde forsøgt at få kontakt med fartøjet, men forgæves. Og fartøjet fortsatte sin kurs, som om ingenting var hændt. Politiet fik dog nogen information fra rederiet via politiet i Finland:
Viktor Matvejev, der er vicedirektør for selskabet Solchart Management, som i Finland tager hånd om skibet, bekræftede, at skibet nu befandt sig i Biskayen på vej til Algeriet.
Nu oplyser det svenske nyhedsburau TT (10/8), at skibet var lastet med tømmer til en værdi af 1,3 millioner euro = ca. 13 millioner svenske kroner. Ladningen tilhører skovselskabet Stora Enso skriver den finske avis Helsinghi Sanomat søndag 9.8.09.
Den sidste gang, skibet sås på radar var i den Engelske Kanal den 29. juli.
Blåøjet naivitet ?
Svensk politi havde forsøgt at få kontakt med fartøjet, men forgæves. Og fartøjet fortsatte sin kurs, som om ingenting var hændt. Politiet fik dog nogen information fra rederiet via politiet i Finland:
Viktor Matvejev, der er vicedirektør for selskabet Solchart Management, som i Finland tager hånd om skibet, bekræftede, at skibet nu befandt sig i Biskayen på vej til Algeriet.
Nu oplyser det svenske nyhedsburau TT (10/8), at skibet var lastet med tømmer til en værdi af 1,3 millioner euro = ca. 13 millioner svenske kroner. Ladningen tilhører skovselskabet Stora Enso skriver den finske avis Helsinghi Sanomat søndag 9.8.09.
Den sidste gang, skibet sås på radar var i den Engelske Kanal den 29. juli.
Har Algeriet genoptaget sin gamle muhammedanske levevej med skibskapring?
Eller????