december 14, 2016

Den korte Avis

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) er i sin egenskab af pressens minister blevet trukket ind i debatten om netmediet Den Korte Avis.

Han understregede i Folketingets spørgetime tirsdag, at det naturligvis står private virksomheder helt frit for, hvor de ønsker at annoncere.
En udtalelse fra en DR-vært kunde opfattes som en opfordring til at trække annoncer fra netavisen.

Lars Løkke:  - Jeg har iagttaget, hvordan DR har spillet en rolle i det her. Det, synes jeg, er mere bekymrende, end hvordan en privat virksomhed placerer sine annoncekroner. Det er vigtigt, at vi har et mangfoldigt medielandskab. Jeg læser Den Korte Avis. Jeg læser også nogle længere aviser, siger Løkke.

DR har beklaget DR-værtens udtalelser om Den Korte Avis.

/ritzau/

_________________________________________________



– mandag den 12. december 2016
Den Korte Avis fortjener vores støtte
Den Korte Avis har siden 2012 ydet et væsentligt bidrag til samfundsdebatten herhjemme. Skarp og kontant journalistik. Ikke mindst med fokus på indvandringens konsekvenser. Et helt nødvendigt fokus! Og en helt nødvendig stemme i det danske medielandskab.
Det vækker selvfølgelig modvilje blandt de, der ikke ønsker en reel og åben debat om indvandringens negative konsekvenser. Der ikke mener, at en folkelig debat om sådanne emner er stueren.
Seneste forsøg på at knægte den indvandringskritiske debat er en kampagne rettet mod virksomheder, der har annoncer på Den Korte Avis’ hjemmeside. Adspurgt om de virkelig vil være bekendt at annoncere hos et medie, der formaster sig til at beskæftige sig med de negative aspekter af indvandring og islams påvirkning af Danmark, er en række af virksomheder gået i panik og har straks stoppet annonceringen. Man skulle jo nødig udfordre den politiske korrekthed. Tænk, hvis man risikerede en ”shitstorm” på de sociale medier…
Naturligvis har virksomheder ret til selv at vælge, hvor de vil placere deres annoncer. Det siger sig selv.
Men hvad med tiltroen til, at forbrugerne kan tænke selv? Dansk Folkeparti har blandt andet annoncer i Ekstra Bladet. Det har vi selvfølgelig, fordi vi gerne vil præsentere vores budskaber for avisens læsere. Gad vide, om folk så tror, at Dansk Folkeparti er enig i alt, der står i Ekstra Bladet? Næppe.
Men den politiske dimension i denne kampagne rettet mod Den Korte Avis’ økonomi og dermed avisens mulighed for at eksistere ses tydeligt, når Anders Stegger, studievært på public service giganten DR’s P3, opfordrer lytterne til at slutte sig til kampagnen for at få virksomheder til at stoppe annonceringen på Den Korte Avis’ hjemmeside. Kunne man forestille sig det modsatte? At en DR-studievært ville opfordre til at støtte Den Korte Avis og boykotte de virksomheder, der har droppet annonceringen? Det forekommer ganske usandsynligt.
Eller – endnu værre – når Jacob Mark, gruppeformand og medieordfører for SF, udtaler, at Den Korte Avis er en skændsel og skal fratages mediestøtten, fordi de ”…laver et fuldstændigt vanvittigt farvet tenderende til et racistiske indhold…”. Ja, kære læser. De læste rigtigt! En medieordfører vil have frataget mediestøtten fra et medie, fordi han ikke er enig i indholdet. Gad vide, hvilke andre ”vanvittigt farvede” medier, som skal fratages mediestøtten, hvis det står til SF? Dagbladet Arbejderen, velsagtens? Eller måske det voldsomt venstreorienterede netmedie Modkraft? Jeg venter i spænding.
Der er helt åbenlyst nogen, som har et ønske om at lukke Den Korte Avis, fordi avisen beskriver dele af virkeligheden, som andre helst vil skjule. Det skal de ikke få held med. Derfor min klare opfordring: Bak op om den frie debat og Den Korte Avis!
Med venlig hilsen
Kristian Thulesen Dahl