Det er dog en vanvittig jagen efter penge som detailhandelen lägger for dagen. De fylder kalenderen med särlige "dage", hvor vi skal opvarte den eller den med gaver eller på anden måde göre indköb.
De henter "dage" fra udlandet, som ikke har nogen relation til de nordiske landes kulturtraditioner bare for at få mere i pengepungen. Sådan bl.a. med Sankt Valentins Dag den 14. februar, og nu da mörket sänker sig over landet er det den amerikanske Halloween, som butikkerne påklistrer os.
I Hedemora i Kopparbergs Län i Sverige har butikkerne i nogle år ladet börnene konkurrere om Halloween-tegninger, men nu har foräldrene fået nok: både de og börnene er trätte af de mange skräkindjagende hexe, sataniske djävle, vold og blod og har krävet hyggeligere ting på bordet.
Köbmandsforeningen har derfor stoppet dette okkulte gyseri og har indset, at tiderne er barske nok i sig selv.
Nu tegner börnene i stedet for det nordiske efterår i Hedemora.
Send Halloween retur til Amerika. Vi har i forvejen fra gammel tid to mindedage i begyndelsen af november: alle helgens dag og alle dödes dag.
Alvorlige dage vil nogen måske sige, men ind imellem tränger vi mennesker vist også til at tänke mere alvorligt over liv og död - uden at det skal stadses op med pjank og pjat.
(Kilde: Världen idag 25.10.06)